Författare Ämne: Otrohet  (läst 2125 gånger)

mjo

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
Otrohet
« skrivet: 2019-07-15, 18:45:04 PM »
Hur bokför man en otrohetsaffär som resulterat i ett barn bäst?

Just nu har jag lagt det som "Samlevnad", men det är ju lite missvisande då mannen och kvinnan aldrig levde tillsammans (utom just för stunden då).

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 504
    • Visa profil
SV: Otrohet
« Svar #1 skrivet: 2019-07-15, 19:02:17 PM »
Jag har ett par sådana händelser i mitt träd och där har jag satt status som okänd.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

mjo

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
SV: Otrohet
« Svar #2 skrivet: 2019-07-15, 19:58:29 PM »
Tänkte mer på kolumnen "Händelse" i levnadsbanan. Hittar inget passande där, men vill ju ändå koppla ihop föräldrarna på något vis.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 504
    • Visa profil
SV: Otrohet
« Svar #3 skrivet: 2019-07-16, 06:13:23 AM »
Du kan använda Faktauppgift men vete tusan vad du ska skriva där. Otrogen?
Jag skriver in i noteringen för Födelse att fadern är antingen okänd eller om jag vet vem fadern är så skriver jag hans namn samt födelsedata.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Otrohet
« Svar #4 skrivet: 2019-07-16, 09:49:54 AM »
Jomen precis. En otrohetsaffär eller annat barnalstrande är ingen händelse i sig, i släktforskningssammanhang. Det är först vid barnets födelse det blir en händelse.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Otrohet
« Svar #5 skrivet: 2019-07-16, 10:02:42 AM »
En otrohetsaffär eller annat barnalstrande är ingen händelse i sig, i släktforskningssammanhang.
Allt som sker vid en tidpunkt och på en plats är en händelse och barnalstrande är inget undantag.

i det här fallet skulle man kunna lägga till en egen händelse för familj med etiketten "Oäkta förbindelse" eller liknande.

Faktauppgift är i gedcom tänkt att vara som en motsvarighet till egen händelse men för attribut. Attribut är en egenskap till skillnad från händelse.
« Senast ändrad: 2019-07-16, 10:13:43 AM av Administrator »

larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Otrohet
« Svar #6 skrivet: 2019-07-16, 10:15:21 AM »
Men om barnets föräldrar inte är gifta med varandra, medan en av föräldrarna är gifta med någon annan, så är det ganska givet att barnet är oäkta och föregicks av en otrohetsaffär.
Men visst kan man förtydliga det.

mjo

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
SV: Otrohet
« Svar #7 skrivet: 2019-07-16, 13:31:39 PM »
Jomen precis. En otrohetsaffär eller annat barnalstrande är ingen händelse i sig, i släktforskningssammanhang. Det är först vid barnets födelse det blir en händelse.

Just denna händelse är den största händelsen i hela min forskning, kan jag lova dig. :-)

mjo

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
SV: Otrohet
« Svar #8 skrivet: 2019-07-16, 22:27:52 PM »
i det här fallet skulle man kunna lägga till en egen händelse för familj med etiketten "Oäkta förbindelse" eller liknande.

Det låter logiskt. Men det kopplar inte ihop mannen med kvinnan och de båda med barnet. Är det så att "Samlevnad" är det bästa alternativet för detta idag?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Otrohet
« Svar #9 skrivet: 2019-07-17, 08:03:44 AM »
Du måste ändå skapa en familj som du kopplar barnet till för att kunna ha en händelse samlevnad, så det blir ingen skillnad om du lägger till samlevnad eller egen händelse till familjen.

slager

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Otrohet
« Svar #10 skrivet: 2019-08-11, 14:14:12 PM »
Ett förslag är att det läggs till en ny kategori under Status för familj: "Barn tillsammans" e.dyl. När, var och hur själva "händelsen" utspelade sig är väl oftast inte så lätt att veta, och inte alltid om föräldrarna faktiskt levde ihop ett tag, men resultatet är ju en påtaglig utgångspunkt.

llov

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Otrohet
« Svar #11 skrivet: 2019-08-11, 17:37:00 PM »
Jag tycker Slagers försläg skulle vara bra, men hur skulle det hanteras i GEDCOM. T.ex. verkar det omöjligt att få TCG släktrapportsgenerator förstå att bara för att ett par har barn tillsammans är de inte alltid gifta.