Författare Ämne: Personakt med Anbeteckning?  (läst 144 gånger)

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
Personakt med Anbeteckning?
« skrivet: 2019-07-23, 12:05:30 PM »
När jag går in på Utskriftsinställningar (bifogat) så är Anbeteckning och Generationsbeteckning utgråade.
Finns det någon annanstans man kan kryssa i att man vill ha det?

En massa personakter där relationen till proband inte framgår blir annars snabbt ointressant för de flesta.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
SV: Personakt med Anbeteckning?
« Svar #1 skrivet: 2019-07-24, 09:29:37 AM »
Men ok. Jag får väl gå in på alla anor och lägga till en "egen händelse" Släktskap. Och där ange "ff ff ff f" osv på alla.
Kommer förhoppningsvis ändå inte att ändra proband.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-07-24, 09:57:46 AM »
Nej det går inte att använda i personakten. Några få andra har haft samma önskemål så skulle kunna bli aktuellt i v3.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-07-24, 10:37:26 AM »
När jag lägger in Släktskap manuellt vill jag ju kunna söka på dem som återstår.
Men där tror jag mig ha upptäckt ett fel.
T.ex. denna kvinna har Släktskap (ff mf m) men kommer ändå med i träfflistan när jag söker på dem som saknar Släktskap (?!)

Och så fortsätter det med person efter person. Det gör saken nästan omöjlig när man inte vet vilka som fått händelsen Släktskap eller inte :-\

Det lustiga (nåja) är att t.ex. denna kvinna (Johanna Andersdotter) finns med i sökresultatet oavsett om man söker på släktskap finns eller på släktskap saknas.

Testade att använda Faktauppgift=Släktskap, i stället för Egen Händelse=Släktskap.
Men Johanna kommer med ändå, oavsett om man söker på finns eller saknas.

Jag får nog ge upp tanken på att ha med släktskapet till proband i de olika personakterna :(
« Senast ändrad: 2019-07-24, 13:33:26 PM av larsgmb »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-07-24, 14:19:24 PM »
Prova med dom som finns och inte uppfyller villkoret istället.

Det naturliga stället att ange den här typen av information är annars referensnummer.

larsgmb

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-07-24, 14:54:41 PM »
Prova med dom som finns och inte uppfyller villkoret istället.

Det naturliga stället att ange den här typen av information är annars referensnummer.
Det känns kanske mer naturligt att antingen söka på "finns" eller på "saknas". Men ok, testade "finns" och de "som inte uppfyller villkoren".
Då gick det bättre. Under förutsättning att jag använder Egen Händelse=Släktskap. Med Faktauppgift=Släktskap blev det annars lika illa vid sökning.

Fältet Ref.nr var intressant. Men det kommer tyvärr inte med i personakterna. Och den är begränsad till 20 tecken.

Funderar nu annars på fältet Namntillägg, som är på 30 tecken och kommer med i personakten.
Och skulle även denna vara svårsökt så syns det annars tydligt i olika vyer vilka som fått och inte fått det.

Nej, detta med hårdkodade släktskap (mm fm etc) är ju inte bra om olika personer ska titta på släkten. Och att ha det i anslutning till namnet gör det fult i vyerna.
Jag får istället försöka gruppera personakterna så man ändå får ett hum om släktskapen.
« Senast ändrad: 2019-07-25, 14:04:05 PM av larsgmb »