Författare Ämne: Genney version 3  (läst 16641 gånger)

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2514
    • Visa profil
Genney version 3
« skrivet: 2019-08-03, 09:54:21 AM »
Genney version 3 är under utveckling.

Skicka gärna in ditt favoritönskemål med funktionen Synpunkter i Genney!

KentLJ

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 183
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #1 skrivet: 2019-08-07, 19:21:13 PM »
Hej!
Jag tänkte lämna synpunkter via "knappen" synpunkter i programmet. När jag ombeds logga in så får jag bara ett timglas hela tiden. Jag kommer inte vidare.
Samma inloggningsuppgifter funkar jättebra på genney.se och mina sidor. Hur gör jag för att lösa detta?

tompa

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #2 skrivet: 2019-08-13, 13:25:32 PM »
hej
Jag skriver här därför att "synpunkter" funkar inte, blir bara timglas.
Jag har märkt att efter jag har bytt skärm till 4K skärm 3840x2160 pixel, 24" (jag vill inte ändra inställningarna på skärmen) så blir vissa dialogrutor väldigt små, "ihop tryckta".
Går detta att åtgärda i Genney 3?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2514
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #3 skrivet: 2019-08-13, 15:37:20 PM »
Svårt att svara på varför det blir timglas.

Det finns vissa möjligheter under inställningar > grafikupplösning. Men du kan också välja att åsidosätta dpi i Windows genom att högerklicka på startgenvägen > egenskaper.

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #4 skrivet: 2019-11-14, 16:26:46 PM »
Vad är tidshorisonten för version 3? Kommer några kioskvältare?  :)

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2514
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #5 skrivet: 2019-11-15, 09:33:11 AM »
Kioskvältare vågar jag inte lova men nya nyttigheter och förhoppningsvis förbättringar - jag vill inte uttala mig om vad innan det utvärderats ordentligt. Det dröjer ett tag till...

andreas.hallenberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #6 skrivet: 2020-03-13, 18:35:33 PM »
Hej,

Jag använder ofta händelsen "alternativt namn". De förvalda alternativ man kan välja är alias, födelsenamn, immigrantnamn, flicknamn och vigselnamn. När jag exporteras gedcom verkar inte programmet se någon skillnad på dessa. Kan man göra så att om jag exempelvis väljer vigselnamn så exporteras det som specifikt vigselnamn, eller om jag väljer födelsenamn, immigrantnamn eller annat så exporteras det som specifikt det?

Mvh
Andreas

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2514
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #7 skrivet: 2020-03-14, 07:07:38 AM »
De fördefinierade typerna är gedcom-standard och följer med vid exporten. Vad menar du med att programmet inte ser nån skillnad?

Andoberg

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #8 skrivet: 2020-03-15, 15:33:46 PM »
Flera sökfält/möjligheter eftersom jag behöver rätta eller korrigera gedkomimport som misslyckats,och måste använda en gedcomfil för att söka efter fel
« Senast ändrad: 2020-03-15, 15:38:36 PM av Andoberg »

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #9 skrivet: 2020-03-17, 17:17:07 PM »
Jag skulle önska en funktion att tillfälligt färgmärka individer. Gärna genom att högerklicka på personen och välja en färg.
Jag vet att detta kan göras genom grupper men jag vill kunna märka enskilda individer och med olika färger.
Detta skulle vara till hjälp när man jobbar med stora familjer.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

andreas.hallenberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #10 skrivet: 2020-03-19, 18:17:04 PM »
Nej, Genney gör ju inte det så klart, men när man exporterar så undrar jag om det finns fler standarder för alternativa namn, exempelvis finns väl ALIA- för "också känd som". Finns det andra specifika standarder för annat typ vigselnamn, emigrantnamn osv, och skulle Genney isf kunna exportera det man specifik väljer i "alternativt namn"?

Mvh

De fördefinierade typerna är gedcom-standard och följer med vid exporten. Vad menar du med att programmet inte ser nån skillnad?

andreas.hallenberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #11 skrivet: 2020-03-19, 18:21:50 PM »
En annan grej jag undrar är när man ska söka efter en person i "Personsök". Jag brukar märka tilltalsnamnet med *, ex. Anders Johan* Svensson. Men om jag sedan bara söker efter Johan Svensson i "Personsök" då verkar det inte som att programmet finner honom? Vet inte om jag missar något, annars undrar jag om det går att åtgärda i nästa version?

Mvh
Andreas

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Genney version 3
« Svar #12 skrivet: 2020-03-19, 18:31:52 PM »
Har du en gammal version? Det fungerar i alla fall redan i ver 2.1, så 3:an ska inte vara sämre!
Hans Rosenlund

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2514
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #13 skrivet: 2020-03-19, 20:23:28 PM »
De typer som går att välja i Genney är de som ingår i standarden, här utdrag ur specifikationen.

NAME_TYPE:= {Size=5:30}
 [ aka | birth | immigrant | maiden | married | <user defined>]
Indicates the name type, for example the name issued or assumed as an immigrant.
aka = also known as, alias, etc.
birth = name given on birth certificate.
immigrant = name assumed at the time of immigration.
maiden = maiden name, name before first marriage.
married = name was persons previous married name.
user_defined= other text name that defines the name type.

FredrikP

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Genney version 3
« Svar #14 skrivet: 2020-04-22, 08:28:23 AM »
Det finns en sak som jag ofta vill göra men som jag i alla fall än så länge inte hittat något sätt att göra.

Jag vill relativt ofta slå ihop dubbletter, till exempel om jag helt avsiktligt utforskat en person både från födseln och bakåt från döden för att jag inte varit helt säker på att det handlar om samma person. Jag tycker då att det är onödigt omständigt när jag vill slå ihop dem att först behöva ta fram listan med dubbletter och sedan hitta personerna för att slå ihop dem. Ibland dyker de inte ens upp i listan verkar det som, och min lista är rätt lång när det är många med liknande namn och födelsedatum.

Så, att enkelt kunna välja två personer att sammanfoga vore jättebra (utan att gå via dubblett-verktyget). Om det redan finns får någon gärna berätta hur det går till, annars så önskar jag den funktionen till version 3.  :)