Författare Ämne: Skärmdump  (läst 97 gånger)

slager

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Skärmdump
« skrivet: 2019-08-11, 14:42:49 PM »
Jag provade knappen Skärmurklipp under Verktyg – då försvann Genney från både skärmen, aktivitetsfältet och Aktivitetshanteraren! Fast det kom tillbaka när jag klickade på ett annat fönster. Men något skärmurklipp fick jag inte.
Kör Genney 2.1 under Windows 7.

emwktj

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: Skärmdump
« Svar #1 skrivet: 2019-08-11, 21:27:23 PM »
Om jag kommer ihåg rätt så är "skärmutklipp" ett sätt att klippa information eller bild från ett annat program in till Genney.  Exempelvis klippa ut någon från ett foto för att sedan använda filen i Genney. Det är därför" Det är därför "Genneybilden försvinner.  För att ta en skärmdump av släktträdet får du använda ex. windows skärmklippverktyg.

slager

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Skärmdump
« Svar #2 skrivet: 2019-08-12, 11:15:05 AM »
Aha, det var ju en smart funktion – när den funkar. I knappens tool-tip står att den motsvarar Ctrl+PrintScreen, men det stämmer inte riktigt. Tangentkombinationen gör en skärmdump helt normalt, medan knappen släcker Genney och väntar på min markering (jag har läst på i hjälpen nu, tack för tipset!).
Jag jobbar med dubbla bildskärmar och hade Genney på den sekundära, och där blir markören inget hårkors. Dock får jag den markören på den primära skärmen. Nu vet jag det, och jag kan leva med att jag bara kan markera på den primära.