Författare Ämne: Synkronisering  (läst 9863 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
SV: Synkronisering
« Svar #15 skrivet: 2015-10-22, 15:24:52 PM »

En Windows-uppgradering är ju en rätt billig och enkel lösning...  :)
[/quote]

Jag tänker inte uppgradera min dator som har Windows XP då har för lite RAM (2 Gbyte, vilket var mycket när den var ny) och långsam disk och CPU...

Jan-Olof

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2015-10-23, 16:22:06 PM »
Det är ändå mycket generöst av Genney att hålla kompatibiliteten med ett 4 generationer gammalt operativsystem!
Ja, det tycker jag också. Windows XP var bara ett exempel. Den senaste versionen av Linux är också utestängd från OneDrive. Då kan man inte tala om plattformsoberoende. Dropbox fungerar däremot alldeles utmärkt både med Windows, Linux och Mac.

Som jag skrev i en annan tråd så har jag aldrig haft Windows i någon av mina datorer. Har kört Linux ända sedan kärnversion 1.0.9. Ändå har jag, helt lagligt, alla program jag behöver.

För något år sedan hjälpte jag förresten ett företag att byta från Windows 95 (ja, du läste rätt) till XP. De hade licens för XP och ville inte ha någon nyare version.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 799
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #17 skrivet: 2015-10-23, 16:58:55 PM »
Dropbox fungerar däremot alldeles utmärkt både med Windows, Linux och Mac.

Det stämmer! Jag har också kört Dropbox med framgång, men bytte till OneDrive som är bättre integrerat med Office. Om man abonnerar på 1 TB ingår Office 365 på 5 datorer/surfplattor/mobiler – för 5 personer (1TB var)! Fördelen med OneDrive är också att man kan välja vilka mappar/filer man vill ha i den lokala spegeln - en funktion som åtminstone jag inte kunnat hitta i Dropbox. På t ex en padda med begränsad disk är det ju inte möjligt att synka över alla sina aktuella, arkiverade, uppbackade, temporära ... m fl filer som man vill ha i molnet.

Man bör ju också kunna omdirigera Mina Dokument till den lokala Dropbox-kopian. Dessutom verkar det som Genney kommer att få möjlighet att definiera databasmappen? I så fall har man full möjlighet att styra den till en valfri plats som synkroniseras med molnet.

När jag testat med två datorer har jag dock haft lite problem med att det är olika sökvägar på dem, vilket tydligen ställer till det i logg-filerna i databasen? Några databaser har låst sig och kan inte öppnas. Dessutom bör man tålmodigt vänta in synkningen, annars blir det lätt logg-dubletter (vilka får datornamnet som tillägg). Jag har skickat felrapport, men vet inte om ens den kom fram (det blev något felmeddelande på felmeddelandet)?

Hur som helst, så tror jag att Genney kommer att kunna hantera detta alldeles utmärkt – även om det säkert blir några barnsjukdomar innan alla molnsystem för alla operativ har hunnit sätta sig. Det är en utmaning i sig!
Hans Rosenlund

Jan-Olof

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2015-10-23, 19:56:50 PM »
Jag tänker inte uppgradera min dator som har Windows XP då har för lite RAM (2 Gbyte, vilket var mycket när den var ny) och långsam disk och CPU...
Jag kör ibland Linux Mint 17.2 (den senaste) i en mini-pc med 2 GB RAM. Det fungerar förvånansvärt bra.

Man kan prova genom att köra från ett USB-minne eller en DVD. Ingenting installeras så det är sedan bara att starta om datorn och fortsätta med sitt vanliga operativsystem. Det går också att installera Linux i ett USB-minne. Då får man ett komplett system på svenska med alla uppdateringar.

Håkan Nordell

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2016-02-02, 11:36:27 AM »
..... Dessutom verkar det som Genney kommer att få möjlighet att definiera databasmappen? I så fall har man full möjlighet att styra den till en valfri plats som synkroniseras med molnet.......
Har vi någon uppgift kring när denna möjlighet kommer att införas i Genney?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 799
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #20 skrivet: 2016-02-02, 23:54:53 PM »
Citera
Har vi någon uppgift kring när denna möjlighet kommer att införas i Genney?
Håkan: Det kan nog Admin svara bäst på, men enligt uppgift kommer möjlighet att definiera databasmappen i V1.1 – om ett par veckor enligt hemsidan.
Hans Rosenlund