Författare Ämne: Relationsstatus vid GEDCOM export  (läst 1000 gånger)

llov

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Relationsstatus vid GEDCOM export
« skrivet: 2019-08-18, 14:43:21 PM »
Jag undrar hur Genney hanterar familjestatus vid gedcom export?
Vid import av en GEDCOM-fil från Genney till TCGR blir ogifta föräldrar rapporterade som gifta.
I mitt släktregister är relationsstatus satt till Ogift.
I den exporterade GEDCOM-filens familje-record står det "1 _REL Ogift":
-------
0 @F2@ FAM
1 HUSB @I1@
1 WIFE @I3@
1 _REL Ogift
1 CHIL @I4@
------
För ett gift par står det "1 MARR Y" och _REL taggen saknas.

TCGR tycks inte begripa vad ordet "Ogift" betyder och paret behandlas som gifta. När jag byter ut taggen
 "1 _REL Ogift" med taggen "1 MARR N" behandlas relationsstatusen korrekt i TCGR.
Är _REL taggen en Genneyspecifik tagg? Hur ska man göra för att få det korrekt utan att behöva editera GEDCOM-filen?
!Lars

llov

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Relationsstatus vid GEDCOM export
« Svar #1 skrivet: 2019-08-19, 08:33:53 AM »
Jag är ingen GEDCOM expert men jag har grävt lite mer i problemet.
Jag kom på att det går att exportera till standard GEDCOM 5.5 i Genney.
Det visar sig då att _REL taggen fösvinner.

0 @F2@ FAM
1 HUSB @I1@
1 WIFE @I3@
1 CHIL @I4@
1 CHAN
2 DATE 14 JUL 2019
3 TIME 14:07:43

TCGR tolkar då relationsstatusen mellan "1 HUSB @I1@" och "1 WIFE @I3@" som att de är gifta. Sätter man in en "MARR N" -tag blir tolkningen att de är ogifta i TCGR.
Jag har kontaktat Nigel som skapat TCGR och han är villig att uppdatera TCGR så att "_REL Ogift" ersätts med "MARR N" vid laddning av en GEDCOM-fil från Genney.

Problemet kan antigen lösas på Genney sidan genom att Genney sätter in en "MARR N" -tag vid en GEDCOM 5.5 export för ogifta par eller att TCGR tolkar en familje-rekord utan "MARR" -tag som att personerna är ogifta.
Jag vet att Genney har stora möjligheter att skapa släktböcker, men jag saknar det som  går i TCGR att kunna skapa länkade PDF-filer, dvs där individerna är länkade till varandra och man kan navigera runt med musklick.

Har Admin någon synpunkt?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Relationsstatus vid GEDCOM export
« Svar #2 skrivet: 2019-08-19, 10:37:52 AM »
Tycker kanske att det är lite konstigt att en familj tolkas som gift utan att vigsel finns med. Enligt standarden finns heller ingen variant med MARR N utan bara MARR Y. Det känns också bakvänt att ange vigsel = nej? Möjligheten att lägga till MARR Y är mer logisk då man kanske vet att man var gift men inte har några data.

Det skulle iof vara enkelt att lägga till det men frågan är vad det får för konsekvenser i andra program.

Ur specifikationen:
FAMILY_EVENT_STRUCTURE:=
[
n MARR [Y|<NULL>] {1:1}
+1 <<FAMILY_EVENT_DETAIL>> {0:1} p.32
|

llov

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Relationsstatus vid GEDCOM export
« Svar #3 skrivet: 2019-08-19, 17:06:34 PM »
Du har rätt. Det fanns en inställning i TCGR “Assume marriage occurred” när MARR taggen saknas i GEDCOM-filen. Avbockad, blev det rätt när GEDCOM 5.5 standard användes vid export i Genney och import till TCGR. Som du påpekar, "MARR" and "MARR Y" är enligt standard, men inte "MARR N" taggen. Vissa program använder tydligen den ändå för att förtydliga och TCGR förstår den.

Problemet är löst. Kanske Genney kommer introducera hyperlänkade PDF dokument och då kan Genney få producera mina släktrapporter.  :)