Författare Ämne: En fråga till om webpublicering (ej genneyweb)  (läst 169 gånger)

cecilia67

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
En fråga till om webpublicering (ej genneyweb)
« skrivet: 2019-08-24, 23:38:18 PM »
En annan fråga om webpubliceringen, angående delen Familj på sidotna

Min svärmor har 3 barn med sin man (avliden) och har sedan en ny sambo.

När man tittar på min svärmor så har hon 2 familjer:
Familj1, sin man och 3 barn
Familj2, sin nya sambo och 1 barn. Detta är hans barn i tidigare äktenskap och har inget med svärmor/sambos familj att göra.

Tittar man på hennes sambos sida har även han 2 familjer:
Familj1, sin förra fru och deras barn
Familj2, min svärmor och hennes 3 barn

Jag vet ju hur det ligger till men det blir ju lite lurigt om någon annan tittar men inte går in på alla sidor för att vrida och vända på släktskapen.

Antar att visningen i Genney bara listar barnen rakt upp och ner utan att ta hänsyn till släktskapet men det känns ju tvivelaktigt om man ska visa barnen när aktuell person inte är föräldern, alternativt borde det kanske framgå.

Min släkt som jag använder för webpublicering för att Genney inte riktigt vill publicera som jag vill, använder tabellformat och visar familjerna som

Svärmor

Barn
<Barn1>
>Barn2>
<Barn3>

<XX> = klickbar länk

Den varianten är enklare att tolka och det blir inga missförstånd med vem som är förälder till vem.

/Cecilia

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 609
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: En fråga till om webpublicering (ej genneyweb)
« Svar #1 skrivet: 2019-08-26, 09:48:44 AM »
Sambons tiditare barn måste du knyta till dess moder. Skapa en "dummy-mamma" om du inte har eller vill lägga in några personuppgifter, och flytta barnet till denna i Familjefliken.
Hans Rosenlund

cecilia67

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-08-26, 14:12:54 PM »
Men alla barnen har rätt föräldrar när man tittar på barnen.
Sambons barn har som föräldrar sambon och hans ex.
Svärmors barn har som föräldrar svärmor och svärfar.

Det är när man tittar på svärmor som det ser ut som hon är mor till sambons barn. Och på samma sätt när man tittar på sambon. Se bifogad PDF.

Troligtvis är det för att visa att familjepersonen har barn men det borde då framgå på något vis att det inte är biologiska barn till huvudpersonen.
« Senast ändrad: 2019-08-26, 14:15:23 PM av cecilia67 »

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-08-26, 15:09:42 PM »
Om man t.ex noterar svärmodern som vårdhavare till sambons barn så syns det ett litet Vh/ snett till vänster framför det barnets namn som inte är biologiskt.

cecilia67

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-08-26, 15:36:42 PM »
Men när barnen är 40+ när föräldrarna hittar någon ny så ska man väl inte behöva regga vh för dem??

Dessutom har de aldrig haft någon annan vh än sina föräldrar när det var aktuellt

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #5 skrivet: 2019-08-26, 17:25:17 PM »
 Om det bara gäller själva webbpubliceringen vill jag minnas att jag sett något liknande; att barnen där inte delades upp på rätt sätt. Har i så fall redan rapporterat felet.

Hur ser det ut lokalt i Genney? Är det inte rätt där?
Hans Rosenlund

cecilia67

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-08-26, 20:41:50 PM »
Precis, i Genney ser allt ut precis som det ska. Det är bara webpubliceringen som ser "konstig" ut.

Det är inga problem för mig för jag vet ju, eller kan se det i Genney. Problemet är icke-datakunninga släktingar som tittar på webben och blir konfysa när det dyker upp barn som inte "hör" till...

Men då är det troligen inte jag som gjort något galet utan det är en "finess" i Genney som kanske rättas i kommande version.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #7 skrivet: 2019-08-27, 10:03:07 AM »
Hittade min felanmälan den 27/4, och här är det exempel som jag refererade till: https://hans.cecdesign.se/genney_web/I44338.htm
Av Per Månsson Örns 10 barn har 7 modern Maja och 3 modern Svenborg. Men om man klickar på endera av dessa, så tillfaller alla 10 barnen den valda hustrun! I min lokala Genney är allt rätt.
Felet är ännu inte markerat som åtgärdat i loggen, men det borde det väl snart bli?
Hans Rosenlund

cecilia67

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-08-27, 12:08:55 PM »
Nja, men det är inom samma härad.

I mitt fall så har inga barn fått fel föräldrar, de är rätt kopplade till en förälder - den som är i familj med huvudpersonen. (T  ex svärmors sambo, tittar man på honom finns alla barnen under rätt biologisk mamma. Tittar man på svärmor så listas hennes barn på hennes make, inte sambon).

Mitt "problem" är att man visar alla barn till familjepersonen visas oavsett om huvudpersonen är förälder eller ej.