Författare Ämne: Laddning av mitt släktträd stannar.  (läst 212 gånger)

Lars-Anders

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
Laddning av mitt släktträd stannar.
« skrivet: 2019-10-17, 20:41:48 PM »
Det känns sin om jag aldrig kommer igång med produktivt arbete.

Tidigare hade jag problem, installerade om Genney. Kom igång bra, laddade ner ett antal släktträd från MinSläkt. Och nu kunde jag börja lära mig Genney och alla dess funktioner. Labbade med Organisation, men det strulade. Jag läste sedan "read me" på Genneys bibliotek.

Gjorde en ny ominstallation och satte upp Organisation enl bilga. Jag sprider medvetet ut filerna på Droxbox, OneDrive och den lokala disken. Det första jag gjorde när detta var klart var att skapa en backup och trodde att jag var säker.

Nu stannar Genney när jag laddar mitt stora släktträd (550+ personer) (se bilaga). Men sån tur - jag har ju en backup ;-) trodde jag. "Not a valid backup" säger Genney.

Hur ska jag göra för att komma igång och känna tillit till Genney.

Lars-Anders

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
SV: Laddning av mitt släktträd stannar.
« Svar #1 skrivet: 2019-10-17, 20:54:48 PM »
Det blev fel bilaga. Här är den rätta.

Notera också att Java(TM) processen står på 0% men hoppar till ibland och den blir några %. Som jag tolkar det så försöker Genney via Java läsa något som inte går att läsa

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1738
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-10-18, 07:59:20 AM »
Svårt att svara på vad som händer med bakgrund av vad du berättar men man kan misstänka att det har att göra med att du har allt i molntjänster och att du dessutom kombinerar två olika tjänster.

Skicka en säkerhetskopia av släktregistret för felsökning till mail at genney punkt se.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 657
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #3 skrivet: 2019-10-18, 10:18:21 AM »
Jag har också blandade molntjänster - utan problem! Allt ligger på OneDrive (liksom Lars-Anders), men släktregistren på Google Drive. Anledningen är att OneDrive uppför sig lite konstigt i samband med låsning och synkning av databaserna, medan GoogleDrive sköter sig mycket bättre. Eftersom jag där har begränsat diskutrymme, väljer jag att ha övrigt på OneDrive där jag har kapacitet.

I Jan-Anders konfiguration ligger både Säkerhetskopior och Gedcom i samma mapp. Kanske en anledning till strul med återställning?
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1738
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-10-18, 11:55:04 AM »
Tack för info Hans! Nu var det ett tag sen jag provade olika molntjänster men min tidigare erfarenhet var att Googles fungerade bäst av de tre som nämns här. Tjänsterna fungerar lite olika och det var nån som adderade filer till databasen när det hakade sig i synkningen med följd att databasen blev korrupt.

Jag använder själv iCloud som är bra men har nu bara bilderna där. Ett säkert sätt är att ha databasfilerna lokalt och kanske bilder och säkerhetskopior i molnet.

Lars-Anders

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
« Svar #5 skrivet: 2019-10-18, 13:44:40 PM »
Tack för era tankar!

Jag skickar mina db till Admin så får vi höra vad som du säger.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 657
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #6 skrivet: 2019-10-18, 13:45:27 PM »
Ett säkert sätt är att ha databasfilerna lokalt och kanske bilder och säkerhetskopior i molnet.
Om man alltid jobbar från samma dator är det onekligen bäst. Annars är det praktiskt att även ha registren i molnet, men då måste man vara väldigt noga med synkningen!
Hans Rosenlund

Lars-Anders

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
« Svar #7 skrivet: 2019-10-18, 15:15:25 PM »
Tack. Lösningen var att radera genney2.props som beskrivs här https://genny.se/content.php?rid=156?

Nu fungerar det. Hoppas det fortsätter så   ;)