Författare Ämne: Metodfråga: "klarmarkera" en person.  (läst 8765 gånger)

Lars-Anders

• Full Member
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
Metodfråga: "klarmarkera" en person.
« skrivet: 2019-10-29, 11:14:37 AM »
Jag sitter och går igenom mitt träd och fyller på med källor och annat.

Är det någon som har något bra tips på:
  • hur jag enkelt kan klarmarkera en person. Gärna på ett sätt som gör att jag enkelt ser det i Familjevyn?
  • hur jag dessutom kan ändra i klump på de som redan är klara (t ex via ett sökresultat)?
Jag är medveten om att jag kan lägga till något i namnet, tex "ver" [verifierad], men då måste jag gå in på resp person när allt är klart och ändra tillbaka, eller....?

Tack på förhand för kloka tips

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Metodfråga: "klarmarkera" en person.
« Svar #1 skrivet: 2019-10-29, 11:51:20 AM »
Skapa en grupp, t ex Klara, och knyt dina färdigforskade personer till den. Om du vill se dessa i diagrammen, måste du göra en sökning på hela gruppen. Därefter kan du färga sökresultatet (nedanför listan). Markeringen finns bara kvar tills du stänger Genney, någon permanent markering tror jag inte finns idag.
Hans Rosenlund

Lars-Anders

• Full Member
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
« Svar #2 skrivet: 2019-10-29, 13:19:03 PM »
Tack.

Min andra fråga är också intressant för mig.

Jag har många som redan är klara. Kan jag söka på dessa och sedan använda sökresultatet för att ge dess en grupptillhörighet, i klump?

Eller måste jag gå in på varje och lägga till en grupp?

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-10-29, 14:56:38 PM »
Sorry, missade fråga 2...  :-[

Jo, du kan lägga vilket sökresultat som helst i en grupp - med ett enkelt tryck på grupp-knappen under resultatlistan!
Sedan är det bara att filtrera listan på aktuell grupp när du vill lägga på färgen.
Hans Rosenlund

Lars-Anders

• Full Member
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
« Svar #4 skrivet: 2019-10-30, 08:51:55 AM »
Nu stötte jag på ett problem med klarmarkering.

I MyHeritage använde jag "Prefix" = OVERIF [Overifierad]. Detta Prefix kom med in i Genney via GEDCOM. (Se bilden). Problemet är att nu kommer jag inte åt att ta bort "OVERIF" i Genney. Om jag gör CTRL-A i namnfältet markeras bara "Lars /Jönsson/". Som jag förstår så stöd inte Prefix av Genney??

Finns det en lösning?

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-10-30, 09:12:31 AM »
Går det inte att manuellt ta bort "OVERIF " i namnfältet? Om du vill ta bort alla förekomster använder du Verktyg > Ersätt > Ersätt text > Namn. Sök efter "OVERIF " (inklusive mellanslag!) och ersätt inte med något alls. Bör funka, såvida det inte finns några dolda kommandon som hindrar redigeringen. I så fall får du nog exportera till GEDCOM, söka och ersätta din prefix-text och sedan importera till Genney igen.
Hans Rosenlund

Lars-Anders

• Full Member
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
« Svar #6 skrivet: 2019-10-30, 09:50:01 AM »
När jag gör en SÖK så får jag träff  när bara TITEL är ikryssad. Men det finns ingen Händelse=Titel på dessa personer.

Jag lyckas inte heller göra ERSÄTT.

Jag har lagt ner mycket jobb i Genney sedan jag importerade min GEDCOM. Finns det möjlighet att importera om GEDCOM-filen, men bara ta in några namn?

Enklast kanske är att tar bort dessa personer och skapa nya identiska förutom OVERIF?

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-10-30, 10:14:37 AM »
Hur ser det ut i din GEDCOM-fil som du importerat? Kolla med en texteditor, t ex Windows Anteckningar (jag använder gratiseditorn Notepad++  som har många funktioner). För en person ser det ut ungefär så här:
Kodstycke: [Välj]
0 @I88@ INDI
1 _UID 42331A535E05C8A069058326AA6870DBFB48
1 NAME Svenborg /Mårtensdotter/
2 GIVN Svenborg
2 SURN Mårtensdotter
1 SEX F
1 RIN I88
1 BIRT
2 DATE 18 NOV 1717
2 PLAC Norje, Ysane, Blekinge län
...

Det bör troligen vara någonstans i NAME, GIVN eller SURN som ditt prefix uppträder. Kanske finns det på en egen rad med märket NPFX eller SPFX?

Om du hittar prefixet, kan du söka och ersätta med ingenting i GEDCOM-filen. Jag tror inte att du behöver förlora någonting i Genney om du exporterar nuvarande register till GEDCOM, fixar felet där, och sedan importerar den till ett nytt register i Genney igen. Om det ser bra ut, kan du sedan radera ditt nuvarande register.

Kanske har Admin information om hur prefix hanteras i Genney – och en bättre lösning?
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-10-30, 10:47:37 AM »
Vad jag förstår har du OVERIF som namntitel . Är det många kan du få bort dom genom att exportera allt utom namntiteln och sen importera till ett nytt register. Ev. försvinner då andra namntitlar.

Lars-Anders

• Full Member
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
« Svar #9 skrivet: 2019-10-31, 08:31:06 AM »
Tack för alla tips.

Jag tog den långa vägen, för att inte riskera att tappa något:
- Printade ut varje person
- tog bort dem
- och la in dem igen - nu med riktig info

fjalkingepeter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2019-11-26, 11:37:47 AM »
hej
jag har också varit inne på detta.
förstår inte , problemet inte så stort har påpekat detta i tidigt skede.
1   lägg in en position i familjevy eller som en händelse. ( 1 för klar och initialt = 0)
2  när man sedan visar detta på skärm så fylls med automatik rutan med ex ljus grått eller vad som helst.
du får en mycket bra överblick direkt.
Inte krångligt  du behöver inte skapa och sortera grupper  du kan få vid utskrift  att denna person är klar.
mvh peter

minsann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2020-02-18, 13:05:47 PM »
hej
jag har också varit inne på detta.
förstår inte , problemet inte så stort har påpekat detta i tidigt skede.
1   lägg in en position i familjevy eller som en händelse. ( 1 för klar och initialt = 0)
2  när man sedan visar detta på skärm så fylls med automatik rutan med ex ljus grått eller vad som helst.
du får en mycket bra överblick direkt.
Inte krångligt  du behöver inte skapa och sortera grupper  du kan få vid utskrift  att denna person är klar.
mvh peter

Kan någon förklara lite närmare hur man gör detta? Jag förstår inte vad som menas med position i familjevyn samt hur detta eller en händelse kan göra rutan i en annan färg.

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2020-02-18, 15:05:56 PM »
Kan man inte helt enkelt bokmärka alla klara. De får då en gul prick. Vill man se tydligare kan man färga gruppen Bokmärkta personer.

fjalkingepeter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2020-02-18, 16:25:49 PM »
hej

vad jag menar
      att Admin gör en programändring och lägger till ett fält i biografin ,  där man kan skriva ett J för klar , eller inget (ej klar).
       varje gång du sedan får upp en vy på skärm så färgas rutan ex svagt gult eller grått  med din anhörig.
       tar du bort markeringen så är allt som vanligt.

kalla fältet Klar.

detta var bara ett enkelt förslag istället för småduttar i rutorna och sökfunktioner.

här kan du ju också lista alla slut / klarmarkerade.

Med vänlig hälsning peter

minsann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2020-02-19, 11:51:51 AM »
Jag undrade vad det var jag missat i programmet. Så tusen tack Fjalkingepeter, nu är jag med på banan igen.  :)