Författare Ämne: Utbrutna församlingar  (läst 915 gånger)

tc

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Utbrutna församlingar
« skrivet: 2019-10-30, 21:15:11 PM »
Hur gör ni med församlingar som delats under århundradena, vad använder ni för platsdata?

Vissa gamla och med tiden stora församlingar har ju delats flera gånger. Ett bra exempel är Umeå Landsförsamling.
I platsregistret anges ju nuvarande församling, så relativt nutida personer får oftast rätt församlingsinformation. Men hur brukar ni göra med äldre angivelser?

Jag har flera fall där en många generationer bott på samma gård, men församlingsnamnet och vilka församlingsböcker släkten finns noterade i ändras över tid.

Jag vill ogärna notera en person som tillhörig en församling som inte existerade när personen levde, men vill ändå kunna utnyttja den grunddata och koordinater som finns i platsregistret.

Vad är rekommendationen?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Utbrutna församlingar
« Svar #1 skrivet: 2019-10-31, 08:01:03 AM »
Beror kanske lite på hur förändringen skett.

T.ex. fallet Eringsboda som fram till 1870 var en by i Tvings församling i Blekinge men som sen blev en egen församling. Där har jag lagt till Eringsboda som by under Tving med samma koordinater. Platsen ligger ju där den ligger men som du påpekar vill man gärna ha en tydlig referens till kyrkböckerna.

tc

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Utbrutna församlingar
« Svar #2 skrivet: 2019-11-01, 18:18:04 PM »
Låter som en lösning ja, men då får man kopiera koordinaterna för hand antar jag.
Jag hittar iallafall inga kopiera/klistra in knappar för en by eller andra platser i platsregistret.

Mitt exempel med Umeå Lands ser liknande ut som Eringsboda, men troligen lite värre.

Umeå lands har 11 utbrytningar och ett införlivande enl. Wikipedia.
Från  Lycksele som blev egen församling 1606 till relativt nutida utbrytningar,
Hörnefors delades av och blev egen församling 1913, där några byar togs från Umeå och några från Nordmaling.
Teg blev egen församling så sent som 1963, och där man också bytte pastorat 2014.

Själevads församling har 5 utbrytningar, men två av dom var före kyrkböckernas tid.
Nordmaling 2 utbrytningar
Osv.

Så jag tar gärna emot förslag på hur man gör det enklast, då det kommer att bli några klipp/klistra av koordinater.