Författare Ämne: Hur rensa bort alla bild referenser och hopslagningsreferenser som skett  (läst 2086 gånger)

pojsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Jag har pga att jag kommit fån olika verktyg fått en hel del oreda när det gäller bilder och ihopslagnings referenser

Jag har bla kommit via ett antal myheritage träd som jag slagit ihop utanför myheritage i olika verktyg alla har på något sätt tagit med sig sina referenser till bilder och hoplagningar .

Nu vill jag i ett bräde försöka rensa upp i detta så att jag kan lägga in de bilder som jag känner mest behov att ha där utan en massa ovidkommande referenser. Så hur går man tillväga för detta ???

Det samma gäller för alla ihopslagningsrefrenser behövs de och kan dessa tas bort enkelt utan att gå igenom varje profil ???

Tack på förhand
Per 

Lars-Anders

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
Jag kommer också från MyHeritage. Det är en massa pyssel att få det som man vill i Genney.

Min lösning var att lära mig SÖK-funktionen ordentligt.

Lär dig de olika flikarnas möjlighet. En nyckel är fliken "Förekomst", "Sök personer för vilka det:" och dess val, samt "Addera till senaste sökresultat".

Om du labbar med de kan du snart hitta vad just du vill ha träff på. Det går att kombinera sökningarna.

Om du sedan går till "Huvudmenyn" och trycker ALT+3 så har du ditt sökresultat där (om du inte hade det där förut).

HJÄLP-texterna är helt OK att läs också.

Jag har lite rensjobb kvar, men tar det lite då och då, så snart är det klart. Det handlar också om att frångå MyHeritage lite stolpiga sätt att arbeta, till att hitta din egen metod i Genney. Fördelen med Genney är att du kan (oftast) göra det du vill, men å andra sidan måste du i många fall hitta din egen metodik i var och hur du använder möjligheterna.
« Senast ändrad: 2019-11-21, 07:28:49 AM av Lars-Anders »

pojsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Tack för svaret

Jag tror kanske att jag inte förklarade helt vad jag är ute efter och det är att ta bort först och främst all bildreferenser som inte har någon bild och aldrig kommer att få en då bilderna aldrig kom över till min PC efter migrerings aktiviteten  och att jag hellre vill börja om från början med bara de bilder jag själv äger 

Så det är bara det att jag vill tabort alla bildreferenser utan att behöva gå igenom varje profil  dvs rensa allt på engång map bild referenser.

« Senast ändrad: 2019-11-24, 19:33:36 PM av pojsson »

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
    • Visa profil
Du behöver inte gå igenom varje person, det räcker med att radera det media utan bild i hantera > media så raderas alla referenser till den. Men du måste fortfarande ta en och en.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
Under Hantera > Källor > Sammanfoga finns alternativ även för Media (lite förvånande), där man kan kryssa i Ta bort oanvända media. Fungerar det inte så att alla felaktiga mediareferenser raderas på ett bräde? Eller är det tvärtom; att alla mediafiler utan referens tas bort? I Hjälpen står det Observera att inga filer tas bort.
Hans Rosenlund

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
    • Visa profil
Genney kollar inte efter media där filer saknas eller är skadade, det är bara referenserna till media som inte har någon kopplad till sig som tas bort.

pojsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Jag jag märkte att om jag som beskrevs med "Hantera > Källor > Sammanfoga finns alternativ även för Media (lite förvånande), där man kan kryssa i Ta bort oanvända media." så slog den ihop några från 553 193 men den tog inte bort dåliga referenser

Vore tacksam om det funnes en sådan funktion, man kan hoppas den kommer in i version 3 
Att ta bort alla på varje profil kommer ta en bra lång tid med onödigt arbete som man kunde använda till något bättre

Kanske det finns någon som har en annan ide fram tills det finns ett hjälpmedel för detta

Tack på förhand
Per

pojsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
En Komplettering

Det fungerar inte att ta bort på profilen heller inte ens en efter en de ligger snällt kvar och skräpar

pojsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Rättning på min tidigare kommentar

Om Jag tar varje bild referens för sig då får man bort dem men att ta fler än en om man markerat alla då går det inte detta gäller för en profils bilder.

Det fungerar pss under hantera media verkar det som för det går inte att markera flera och få bort dessa utan den tar bar en och en