Författare Ämne: Dubbletter  (läst 3557 gånger)

Andoberg

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Dubbletter
« skrivet: 2019-12-26, 09:24:21 AM »
Finns det något sätt att slå ihop två dubbletter med olika namn jag vet att det är samma person, men hittar inte hur jag skall få fram dem vid verktyget sökning av dubbletter, skulle vilja ha en funktion där man enbart anger vilka personer man vill slå samman som dubbletter.
God fortsättning och Gott Nytt År!
Anders

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Dubbletter
« Svar #1 skrivet: 2019-12-26, 10:14:50 AM »
I dubblettverktyget klickar du Villkor och kryssar av alla rutor för födelse och död. Välj Identiska förnamn och efternamn och fyll i dessa i fälten. Om det är ett vanligt namn kommer du att få väldigt många träffar, så det gäller sedan att leta upp rätt match. Klicka knappen Jämför överst för att se detaljerna för varje valt par i listan.

Jag har redan framfört önskemål om att välja två specifika personer för sammanslagning, på samma sätt som i Släktkalkylatorn. Det hade förenklat processen. Kommer kanske i Version 3?
Hans Rosenlund

Andoberg

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-12-28, 13:00:43 PM »
Nja... det är alltså personer där namnen inte är lika eller identiska, men ändå är det samma person.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2019-12-28, 23:53:28 PM »
Citera
...personer där namnen inte är lika ...
Det är ju lite ovanligt! Men du kan väl börja med att ändra den ena så att namnen blir lika? Därefter bör du kunna köra dubblettkollen så som jag beskrev.
Hans Rosenlund

Andoberg

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-12-30, 19:08:40 PM »
Okej det var så jag försökte och det blev bra