Författare Ämne: Säkert delning av data mellan FamilyTreeMaker(Ancestry) och Genney  (läst 2998 gånger)

moster67

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Hej,

Har just laddat ner demon och skapat ett register från en Gedcom-file från Ancestry. OK, lite fel i importen men hittills är jag väldigt nöjd.

Tyvärr måste jag synkronisera min släktdata mellan Ancestry och Genney kontinuerligt (hade förstås fördragit att bara använda Genney) då jag också har ett Italiensk släktregister att föra tillsammans med några Italienska personer och de föredrar FamilyTreeMaker (Ancestry).

För att överkomma import och export problem, skulle jag gärna vilja veta om det finns datafält eller händelser i Genney som jag bör undvika att använda så jag kan göra en säker Gedcom export och i så fall vilka.

Tack.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Säkert delning av data mellan FamilyTreeMaker(Ancestry) och Genney
« Svar #1 skrivet: 2020-01-07, 12:03:47 PM »
Har inte full koll på alla fält och dess kompatibilitet men ett känt problem är att det inte går att få med sig bilder från Ancestry.

Datum exporteras också som man skriver in dom från Ancestry och där följer Genney gedcom-standarden genom att acceptera gedcom datum format som är dd MMM yyyy, t.ex.  12 DEC 1789 (månaden skrivs med tre begynnelsetecken i engelska vilket är samma som svenska förutom MAY och OCT). Men Genney accepterar också vårt standardformat, t.ex. 1789-12-12.

moster67

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-01-07, 12:28:14 PM »
OK, det där med datum visste jag.

Men jag tänkte lite mer om händelser och attributer som jag använder i Genney. Kanske det finns vissa jag ska undvika då de är specifika för Genney och ej del av Gencom standarden och kommer ej med under exporten? Se bifogad fil.

Jag kan ju fylla i all fält och exportera som gedcom för att se vilka som kommer med men om du redan har lista, så blir det smidigare för mig. Jag skulle eventuellt kunna skriva mitt eget konverteringsprogram i Python eller Java.

Det här ett exempel: https://genealogytools.com/family-tree-maker-to-gedcom-to-other-apps-crosswalk/. med bra info.

Tack.

moster67

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-01-07, 12:30:59 PM »
Jag vet att detta är mitt eget "problem" och för de flesta har ingen betydelse. Det är bara tyvärr så att jag måste samarbeta med andra personer som använder en annan plattform och program  >:(

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-01-07, 14:33:00 PM »
Alla faktauppgifter är gedcom-standard 5.5.1 i Genney utom militärtjänst (_MILT) som verkar stödjas av FTM och samvetsäktenskap (_COML) som jag vill minnas stöds av flera större program även om det inte ser ut så i tabellen. Alternativt namn och notering är egentligen inte faktauppgifter men har placerats där av praktiska själ men båda stöds av gedcom.

Förutom det så använder Genney _FREL och _MREL för relationer till föräldrarna men det är i praktiken standard då det inte finns alternativ i gedcom-standarden.

moster67

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-01-07, 15:05:05 PM »
OK, tack ska du ha!