Författare Ämne: Microsoft Surface Pro 4 skalar fel  (läst 1699 gånger)

Kitte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Microsoft Surface Pro 4 skalar fel
« skrivet: 2020-01-11, 12:30:43 PM »
Med Microsoft Surface Pro 4 så har det sedan länge funnits ett problem med vissa program, där delar av innehållet i ett program som menyer, blir felskalade. De blir väldigt småa och otydbara och har att att göra med att enheter som just Surface Pro har väldigt hög DPI. Så är det t ex i Photoshop och man kan komma runt det genom att skapa en sk manifest-fil som man lägger i samma mapp som .exe filen. Jag har testat att lägga manifestfilen i samma mapp som genney_2.1-64.jar som genney 2 pekar mot, men det hjälper inte och problemet antar jag är att  genney_2.1-64 är en javafil och inte *.exe.  Finns det någon annan lösning? Jag såg någon annan som också använde Surface Pro men han nämnde inte detta problem så har det rimligtvis på något sätt att fungera.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Microsoft Surface Pro 4 skalar fel
« Svar #1 skrivet: 2020-01-11, 13:59:28 PM »
Har du provat att ändra kompatibilitetsinställningar. Högerklicka på startgenvägen för Genney > egenskaper > kompatibilitet > ändra inställningar för hög dpi.

Kitte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Microsoft Surface Pro 4 skalar fel
« Svar #2 skrivet: 2020-01-11, 15:56:12 PM »
Tack för tipset - jag kände inte till att denna inställningsmöjlighet fanns där! Det är väl inte 100% perfekt men tillsammans med att zooma upp i programmet så blir det att fungera tillräckligt bra!

Och som en liten sidogrej! Jag råkade stöta på namnet till ditt program via forumet på My Heritage! :D Jag har sökt något program som kan skapa en rapport som så nära som möjligt överensstämmer med hur det ut i vår släktkrönika. Layouten där är helt manuellt gjord. Genney 2 är helt perfekt så jag tänkte inhandla en licens i morgon!

/Krister