Jag har tre förslag på när jag skulle vilja slippa bekräfta en åtgärd.
1. Ta bort händelse
Varken delete-knappen eller valet "ta bort" i gardinmenyn är lätta att komma åt av misstag, så kravet på bekräftelse är, upplever jag, alltid överflödigt. Som tidigare diskuterats kan man tänka sig ett val bland inställningarna för bekräftelser. Man kan också tänka sig någon form av ångrafunktion, kanske att senast raderade objekt återfinns i gardinmenyn.
2. Ta bort källhänvisning
Samma motivering som ovan.
3. Avbryta ändring av händelse
Varje gång jag väljer att trycka avbryt så är det välmotiverat. Fönstret ligger alltid överst och hindrar att man gör andra saker i programmet, vilket för med sig att man har alldeles färskt i minnet vad precis har gjort. Det är en minimal risk att man gjort en viktig ändring och råkar radera den genom att trycka på "Avbryt".
För alla tre fallen gäller att, om nu olyckan skulle vara framme, konsekvenserna inte blir katastrofala. Om man skulle råka göra fel en gång på hundra (vilket inte ens det händer mig) så är det inte hela världen att tvingas göra om arbetet.
Den tidsbesparing, och avlägsnande av störningsmoment, som det skulle innebära att slippa dessa bekräftelser skulle vara värt mer än något sällsynt fall av merarbete.