Författare Ämne: Föredrag - Genney  (läst 1239 gånger)

maredq

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Föredrag - Genney
« skrivet: 2020-02-24, 20:35:10 PM »
Fick förfrågan om att hålla en kort presentation om Genney, andra ska prata om Min Släkt och Disgen samma kväll. Vad är det mest positiva med Genney, jag vet vad jag tycker men vill gärna ha lite input. Du som prövat flera program varför valde du Genney eller vad tycker du är det bästa med programmet./Margareta

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Föredrag - Genney
« Svar #1 skrivet: 2020-02-25, 11:21:29 AM »
Jag kanske inte är rätt person att svara men kan iaf dela med mig om vad jag fått för reaktioner.
Om man jämför med svenska program upplever jag man väljer Genney för man tycker Disgen är krångligt och att man vill ha mer möjligheter än MiS.
Många gillar gränssnittet, utskrifterna, kartfunktionerna och möjligheten att lägga in dna. Många är också Mac-användare som inte direkt kan använda andra svenska program.

Kina Sylejmani

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Föredrag - Genney
« Svar #2 skrivet: 2020-02-25, 11:29:30 AM »
Jag började med Disgen men övergick till Min Släkt som jag tycker är bra.
Jag testar Genney nu för att det hanterar Y-dna och mtDNA. Där halkar Disgen och Min Släkt efter.
Jag kan inte säga så mycket om Genney då jag inte har så mycket erfarenhet av programmet. Dock påminner Genney mycket om Min Släkt, vilket gör att jag "känner mig lite som  hemma" i programmet.  :)

Hr F

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
SV: Föredrag - Genney
« Svar #3 skrivet: 2020-02-25, 13:18:03 PM »
Jag började släktforska för ca två år sedan och testade då MinSläkt och Genney. Bortsett från att Genney kändes betydligt mer modern så var det avgörande dels att Genney finns för Linux men framför allt att man kan ha flera källor till en händelse. (Om MinSläkt kan hantera multipla källor idag vet jag inte.)

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Föredrag - Genney
« Svar #4 skrivet: 2020-02-25, 16:54:17 PM »
Jag håller med Admin m fl; mitt val var också i grunden ett 'urvuxet' MiS, men samtidigt en aversion mot det 'omoderna' Disgen. Det nylanserade Genney kom då som en räddare i nöden! Kartfunktionen var viktig, liksom multipla källor och media - något som saknades i MiS. Det var lätt att migrera från MiS, då de grundläggande funktionerna var rätt lika och ganska enkla. Under användandet har jag sedan upptäckt många fler finesser i Genney, och den logiska uppbyggnaden i gränssnittet har varit till hjälp för inlärningen och därmed att komma till ett djupare användande. Eftersom jag kör Windows har operativsystemet inte varit av betydelse just för mig.

Jag ska själv hålla föredrag för min släktforskarförening här i Sölvesborg om en månad; om digitala hjälpmedel i släktforskningen. Då kommer Genney självklart att vara det program jag använder för att demonstrera mina exempel. Jag lyssnar därför av denna tråd med stort intresse för att suga åt mig av era synpunkter!
Hans Rosenlund