Författare Ämne: Import från Gedcomfil från Ancestry  (läst 6480 gånger)

tord_eriksson@yahoo.se

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Import från Gedcomfil från Ancestry
« skrivet: 2020-04-13, 11:02:49 AM »
När jag skapar en Gedcomfil på Ancestry och skapar ett träd på Genney är endast halva trädet synlig, personerna finns i register delen men inte på "trädsidan", gör jag fel eller vad är problemet?
Mvh Tord Eriksson

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Import från Gedcomfil från Ancestry
« Svar #1 skrivet: 2020-04-13, 12:20:49 PM »
För att svara på det behöver man titta i gedcom-filen. Någon inställning i Ancestry?

tord_eriksson@yahoo.se

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-04-13, 14:55:58 PM »
Ok, får kolla med Ancestry när dom öppnar efter helgen

tord_eriksson@yahoo.se

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-04-15, 18:14:59 PM »
Har varit i kontakt med Ancestry, dom säger att det inte är något fel hos dom eller gedcomfilen.
om jag vill skriva in manuellt hur gör jag då? Måste jag ha licensnyckel eller hur gör jag, har inte hittat någon info.
Min farfar och farmor finns i personregistret men inte i trädet, vill också lägga in foton och dokument, men hur?  skulle vilja testa lite innan jag köper licensnyckel.
Bifogar gedcomfil, om det funkar och är till hjälp vet jag inte

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-04-15, 18:37:59 PM »
Om man tittar i filen för Arne Erik Valdemar Eriksson så finner man på rad 154:
1 FAMC
1 FAMS @F2@

Efter FAMC ska finnas en referens till föräldrarnas familj som det finns för hans och partnerns familj FAMS (@F2@). Den saknas och därför har Arne Erik Valdemar Eriksson inga föräldrar. Om felet beror på Ancestry eller något du själv gjort i deras program kan jag inte svara på.

Oavsett felet i deras gedcom-fil kan borde du enkelt kunna koppla ihop Arne Erik Valdemar Eriksson med hans föräldrar om de finns med som familj.

tord_eriksson@yahoo.se

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-04-15, 18:47:38 PM »
Tack för infon, ursäkta min okunskap men var hittar jag hur man gör i Genney eller har du någon enkel vägledning

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #6 skrivet: 2020-04-15, 18:55:36 PM »
Ja, dina farföräldrar Anders Gustav Eriksson och Elin Augusta Linnea Palm med fullständig bakgrund finns i filen.

Sedan är datumformatet i din GEDCOM i många fall felaktigt. Formatet 28 september 1886 kan inte tolkas som datum vid importen. I gedcom-standarden ska det vara 28 SEP 1886. Intervallet 1898 - 1920 ska vara FROM 1898 TO 1920 osv. Du ser felen som understrukna med röd våglinje i Genneys biografi. Lättast är nog om du kan rätta till det vid exporten från Ancestry. Märkligt att de inte ser några fel i din fil...
Hans Rosenlund

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #7 skrivet: 2020-04-15, 18:57:21 PM »
... någon enkel vägledning

Kolla de videor som jag har skapat. De finns på Genneys hemsida under Resurser: http://hans.cecdesign.se/slaktforskning/slaektforskarprogram/genney-video
Hans Rosenlund

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2020-04-15, 18:58:45 PM »
Gå till familjefliken i biografin (flik 2) och välj lägg till föräldrar. Välj där lägg till befintliga föräldrar. Nu kommer en sökruta upp där du söker på det namn resp. förälder har.

tord_eriksson@yahoo.se

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2020-04-15, 19:01:37 PM »
Tack för info, skall försöka få till det med er hjälp

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2020-04-16, 19:02:42 PM »
Om man tittar i filen för Arne Erik Valdemar Eriksson så finner man på rad 154:
1 FAMC
1 FAMS @F2@

Efter FAMC ska finnas en referens till föräldrarnas familj som det finns för hans och partnerns familj FAMS (@F2@). Den saknas och därför har Arne Erik Valdemar Eriksson inga föräldrar. Om felet beror på Ancestry eller något du själv gjort i deras program kan jag inte svara på.

Oavsett felet i deras gedcom-fil kan borde du enkelt kunna koppla ihop Arne Erik Valdemar Eriksson med hans föräldrar om de finns med som familj.

Det är samma fel som sker när man importerar en gedcom till Ancestry. Jag får inte med några källor i trädet i Ancestry.
Jag har varit i kontakt med deras support. Det första svaret jag fick var att min gedcom inte följde standarden. När jag replikerade att det gjorde den visst och att felet låg hos dom så blev svaret att frågan skickats till deras tekniker.
@Tord: Ligg på supporten. Om fler påtalar felet så kanske de åtgärdar det.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

tord_eriksson@yahoo.se

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2020-04-16, 20:09:08 PM »
Tack för ditt engagemang, jag har försökt att göra de justeringar med datumformat men det blev inte bättre, så jag är nästan redo att ge upp att få det att funka.
Men visst jag kan absolut kontakta Ancestry igen och be dom titta på deras Gedcomfil.
Har även försökt att lägga in min farföräldrar manuellt i Genney men inte lyckats, har du något förslag hur jag kan lyckas med det.
Tord Eriksson

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2020-04-17, 09:38:26 AM »
Föräldrar till Arne Erik Valdemar Eriksson lägger du till genom att:
1. Markera Arne Erik Valdemar Eriksson.
2. I familjefliken i biografin välja Lägg till föräldrar > Lägg till befintlig förälder > Sök förälder

Datumen kan du justera efter hand du har tid. Välj Underhåll > Felaktiga datum samt när du ser datum inte fungerar i sorteringen i biografin.

tord_eriksson@yahoo.se

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2020-04-17, 10:16:39 AM »
Har nu testat med: Lägg till föräldrar>lägg till befintliga föräldrar> sök föräldrar >hittar dom> lägger dom på plats, men kan inte spara, vad gör jag för fel?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2020-04-17, 10:28:19 AM »
Om du inte har licens kan du bara redigera och det är 100 personer eller färre.