Författare Ämne: Församling som inte finns idag.  (läst 275 gånger)

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
Församling som inte finns idag.
« skrivet: 2020-06-08, 18:51:04 PM »
Jag frågar efter input här.
Jag har en familj som i början på 1900-talet bor i Södra Vrams socken. Denna församling uppgick 2016 i Norra Vram och existerar således inte idag och finns ej heller med i Genney's platsregister. Nu lade jag till 2 byar där familjen bodde under Norra Vram.

Jag funderar nu om jag ska lägga till Södra Vram som en församling i platsregistret och sedan lägga de byar de bodde i under Södra Vram eller kan det på något sätt ställa till det senare?
Hur skulle ni gå tillväga?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 285
    • Visa profil
SV: Församling som inte finns idag.
« Svar #1 skrivet: 2020-06-08, 19:58:24 PM »
Om jag har förstått rätt så var Södra Vrams socken inte en egen kyrksocken, dvs kyrkböckerna för Södra Vram finns i Norra Vrams kyrkoarkiv. Därför skulle jag, precis som du har gjort, lägga upp de två byarna under Norra Vram. Och så skulle jag i platsnoteringarna skriva att byarna hörde till Södra Vrams socken.

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-06-08, 20:34:55 PM »
Om jag har förstått rätt så var Södra Vrams socken inte en egen kyrksocken, dvs kyrkböckerna för Södra Vram finns i Norra Vrams kyrkoarkiv. Därför skulle jag, precis som du har gjort, lägga upp de två byarna under Norra Vram. Och så skulle jag i platsnoteringarna skriva att byarna hörde till Södra Vrams socken.

Det låter som ett bra alternativ.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hr F

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-06-15, 16:40:13 PM »
Jag lutar mer åt att lägga in platser efter var de hörde hemma vid aktuell tid, även om det kan bli fel i förhållande till vad som gäller idag. Orsaken är att jag inte vet vad som kommer att gälla imorgon och jag har inte lust att ständigt hålla mig ajour med vad svenska kyrkan hittar på. Som exempel har jag Götlunda församling i Västmanland där jag har folk som levde på platser som numera ligger i andra församlingar, några dessutom i Örebro län. Götlunda finns med i platsregistret men församlingen finns inte idag, den är en del av Arbogabygdens församling sedan 2006.