Författare Ämne: Kartan hänger Genney  (läst 710 gånger)

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Kartan hänger Genney
« skrivet: 2020-07-02, 16:09:41 PM »
Hej!

Jag har använt Genney i ett drygt halvår nu och är på det stora hela väldigt nöjd.

I ett tidigt skede, med kanske bara ett tiotal personer i registret, provade jag för första gången kartfunktionen. Jag noterade att den fungerade, och fortsatte snabbt med forskningen. Någon vecka senare, med kanske några hundra personer i registret, provade jag den igen när jag då hade lite mer för den att presentera. Systemet hängde sig och jag fick tvångsavsluta. Jaja, ett tillfälligt fel, antog jag. Jag startade om programmet och försökte med kartan igen. Samma resultat.

Låt mig förresten förtydliga; med kartan/kartfunktionen menar jag alltså det verktyg som öppnas under verktygsmenyn (alt+F8), inte kartan i platsregistret som visar individuella platser, den har alltid fungerat.

Så jag lät den funktionen vara medan släktregistret växte under de senaste månaderna. Jag har nu drygt 2500 personer i registret och skulle nu verkligen vilja få funktionen att fungera igen. Jag har provat att öppna den lite då och då, men efter den allra första (eller kanske andra) gången har den aldrig fungerat igen.

Nästan omedelbart efter att jag valt att öppna kartan dyker symbolen upp till höger om tavelsymbolerna och fliken "Karta" öppnas i vektygsfältet och alla tillhörande verktyg visas utgråade (med undantag för Säkerhetskopiera, Återställ, Importera, Exportera och Minimera som visas i färg), men släktträdsvyn jag hade öppen försvinner aldrig och programmet slutar svara.

Jag kör Genney 2.1b21 på en MacBook Pro med macOS 10.12.6. Någon direkt felsökning har jag inte gjort tidigare, men om jag följer händelseförloppet i Activity Monitor efter att jag försöker starta kartan ser jag att Genneys minnesanvändning skjuter i raket och stannar på 2,28 GB på några sekunder. (Nystartat verkar Genney normalt konsumera knappt 0,5 GB RAM, ett värde som stiger ju längre det är igång. När användningen närmar sig 1,5 GB efter någon dag brukar jag starta om programmet, då jag bara har 8 GB totalt.) När jag väljer säkerhetskopiera framgår att mitt platsregister upptar 7,7 MB, vilket inte låter som särskilt mycket.

Förhoppningsvis finns det en enkel lösning till detta.

Tack på förhand,

Jakob

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2039
    • Visa profil
SV: Kartan hänger Genney
« Svar #1 skrivet: 2020-07-02, 18:18:21 PM »
Inte lätt att svara på då du är den första som rapporterar ett sånt fel. Något annat som skulle kunna påverka typ jätteskärm, något med internetanslutningen?

Jakob

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-07-02, 21:59:29 PM »
Jag hade det på känn, för jag hittade inget liknande problem omnämnt här på forumet när jag sökte.

Den inbyggda skärmen har en upplösning på 2560x1600. Sedan brukar jag ha en sekundär monitor på 1920x1080 inkopplad, men problemet kvarstår när jag kopplar ur den.

Angående internetanslutningen så tvivlar jag på att den är boven, med tanke på att jag försökt öppna kartan så pass många gånger under en längre period utan att lyckas, och i anslutning till de försöken aldrig upplevt några andra tecken på problem med internetanslutningen. Någon gång ibland händer det ju visserligen att kartan i platsregistret inte öppnas i första försöket, utan varnar "Antingen är du inte ansluten till internet eller så är uppkopplingen för långsam för att kunna använda tjänsten.", men det händer kanske en gång på 1000, så jag fick stänga manuellt bryta uppkopplingen nu för att framtvinga meddelandet, och den brukar som regel öppnas i andra försöket utan vidare problem.

Jag vet inte om det är till någon nytta för dig, men jag tog mig friheten att ta och bifoga några stickprov (samples) på processen. Jag använde Activity Monitors funktion "Sample Process" och tog ett prov precis innan jag försökte öppna kartan (Sample of Genney.txt) och därefter 5 med några sekunders mellanrum under den tid det tog för Genneys minnesanvändning att stiga från knappt 0,5 GB till 2,28 GB. Att tolka dem är överkurs för i alla fall mig, men jag noterade åtminstone att storleken på stickproven var 94 kB före kartan och 457, 157, 221, 185 respektive 114 kB efter. Kanske innehåller de något som kan vara användbart

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2039
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-07-03, 14:22:35 PM »
Eftersom kartan uppenbarligen fungerar så låter det som det är nåt med med själva öppnandet av fliekn. Har du provat:
Ladda ner Genney på nytt och installera över den gamla.
Starta om datorn.
Ha olika vyer aktiva när du öppnar kartan.

Jakob

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-01-02, 14:43:31 PM »
Hej,

Jag tänkte bara be om ursäkt för att jag aldrig svarade här igen, samt tillägga att jag hade för avsikt att prova ditt förslag att ominstallera Genney, men min dator lade av innan jag fick chansen. Jag har nu fått igång Genney 3 på nya datorn och där fungerar kartan felfritt. Tack för hjälpen!