Författare Ämne: Hur Gör ni? - Platsregistret och adresser  (läst 600 gånger)

Benny

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Hur Gör ni? - Platsregistret och adresser
« skrivet: 2020-07-21, 14:38:06 PM »
Hej alla,

Jag har en undran över hur Ni alla gör i platsregistret när det gäller fastighetsbeteckning eller rena adresser i olika byar?
Om en person t.ex. är född i Ljusbäcken 3 i byn Ljusbäcken - Lägger ni då till Ljusbäcken 3 som en fastighet under byn Ljusbäcken?

Samma fråga gäller fastighetsbeteckningar - Om personen t.ex. arbetar som skogsarbetare på Ljusbäcken 1:14 - lägger Ni till denna fastighetsbeteckning under byn Ljusbäcken?

Tack på förhand!

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 135
    • Visa profil
SV: Hur Gör ni? - Platsregistret och adresser
« Svar #1 skrivet: 2020-07-21, 17:23:03 PM »
Jag funderade en hel del hur jag skulle göra med fastigheter och velade lite fram och tillbaka. Jag gör så nu att jag lägger in fastigheten  som en egen plats under byn/socknen om jag har information om vad fastigheten låg/ligger. Saknar jag info så blir det bara bynamnet.

Fastighetsbeteckningen har jag inte lagt in, men skulle kunna tänka mig att skriva in det i noteringsfältet.

John

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-07-21, 20:32:41 PM »
Som föregående skrev, jag lägger fastigheten som en notering. Tyckte det såg snyggast ut vid rapporter och web-publicering.

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 352
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-07-21, 22:14:56 PM »
Jag lägger in bya-namnet i platstolken och skriver in gårdsnamnet under Notering.

I många byar, i alla fall där jag forskar, finns flera gårdar med samma nummer vilket kan göra det svårt att hitta exakt placering.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 799
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #4 skrivet: 2020-07-22, 10:28:52 AM »
Jag detaljerar mera där det känns viktigt och där jag har mera omfattande forskning. Ofta lägger jag in hemmansnumren (t ex Byn 15), men sällan senare styckningar (Byn 15:52) vilken ofta hamnar i noteringsfältet. Om det rör sig om orter där jag bara har enstaka händelser och dålig lokalkännedom, blir det vanligtvis bara församlingsnamnet med en notering. Men nyfikenheten kan ändå driva mig att leta vidare, och där har man ju stor hjälp av Lantmäteriets kartsök https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
Hans Rosenlund

Benny

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-07-25, 20:53:37 PM »
Tack för alla intressant svar. Jag tror nog att jag följer den metod som Ni tydligen alla använder Er av och använder mig av noteringsfältet då adressen eller fastighetsbeteckningen är intressant av någon anledning.

Tack för alla svar!

Andoberg

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2020-07-27, 10:39:04 AM »
Det finns ju en egen "knapp" eller fält för adress, den använder jag ibland har postverket en annan adress än församling o.sv.