Författare Ämne: hopslagning av fyra släktträd.  (läst 1050 gånger)

kjelloveblom

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
hopslagning av fyra släktträd.
« skrivet: 2020-09-16, 14:07:35 PM »
Hej,
jag har i dag fyra olika släktträd som jag skulle vilja slå ihop till ett. Någon som kan tipsa om hur det kan göras?
mvh
kjell-ove blom

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: hopslagning av fyra släktträd.
« Svar #1 skrivet: 2020-09-16, 17:19:40 PM »
Exportera dem till varsin gedcom-fil, och importera sedan dessa till ett nytt, tomt register.  Jag antar att det finns släktskap mellan de fyra ursprungsregistren, annars är det kanske inte så stor mening med sammanslagningen?

Du måste först skapa eventuella släktkopplingar mellan nyckelpersoner i de olika registren: T ex om det är fyra grenar på ett släktträd kopplar du mormor och morfar till din mor och farmor och farfar till din far.

Om registren är delvis överlappande, lär du få många dubbletter som du måste rensa ut med Dubblettkontrollen - utan att förstöra eventuella släktskap.

Det är alltså en hel del pill med att få alla på rätt plats!
Hans Rosenlund

kjelloveblom

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: hopslagning av fyra släktträd.
« Svar #2 skrivet: 2020-09-17, 07:48:23 AM »
Hans,
återigen är du mycket hjälpsam. Tack!
Ja, det finns släktskap mellan de olika träden och det finns inga överlapp.
Jag är oklar på hur jag koppla ihop de olika Gedcom filerna som jag ska skapa. I ett träd har jag min mamma. I ett annat träd har jag hennes far och i ytterligare ett annat träd har jag hennes mor. Hur markerar jag detta när jag har importerat Gedcomfilerna?
mvh
kjell-ove blom

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: hopslagning av fyra släktträd.
« Svar #3 skrivet: 2020-09-17, 09:27:55 AM »
Under Biografins flik Familj knyter du ihop föräldrar och makar. Börja med din mormor eller morfar: Klicka Lägg till familj - befintlig partner, sök fram den andre partnern och knyt ihop. Därefter tar du in barnen i familjen: Klicka Lägg till barn - befintligt i listan nederst, och lägg in din mamma där. Alternativt kan du gå via mamma och lägga till befintliga föräldrar, varvid paret mormor/morfar knyts till din mamma.
Hans Rosenlund

Lars-Anders

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
SV: hopslagning av fyra släktträd.
« Svar #4 skrivet: 2020-10-12, 08:50:23 AM »
När jag slog ihop två träd så tittade jag på https://hans.cecdesign.se/images/video/Genney_Dubbletter.html men tyckte den var svår att förstå. Hur jag än gjorde så försvann svärmor igen ;-)

Det tog mig 6 omgångar, där varje omgång startade med att jag återstartade med ett nytt träd från min backup. Till slut accepterade jag att jag hade dubbletter och rensade dessa från Verktyg/Dubbletter och då fick jag det till slut att fungera