Författare Ämne: Levnadsbana med egna platser  (läst 2555 gånger)

Andreas

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Levnadsbana med egna platser
« skrivet: 2020-10-19, 11:20:10 AM »
Jag har börjat lägga in egna platser i platsregistret för att på så sätt kunna få till en levnadsbana i kartan. Då många av mina anor har bott inom samma församling hela livet så tänkte jag lägga lite tid på att lägga in de platser (ofta enskilda torp eller mindre byar) som många av mina anor bott på i olika omgångar.

Jag har däremot stött på problem med själva kartan (möjligtvis gör jag fel) då denna inte visar de nya platser jag lagt till. Jag har skapat platserna baserat på koordinater jag tagit ut sen tidigare. När jag sparat platserna så kan jag se dem i kartan. Därefter har jag gått in i de händelser där jag exempelvis haft byn Björbo inlagd sen tidigare och kollat att platsen nu är sökbar vilket den visade sig vara då texten blir kursiv (i det här fallet Björbo, Norrbärke, Kopparbergs län). Texten var inte kursiv förrän jag la till platsen på nytt i händelsen, så jag utgår från att det kan bli lite handpåläggning för att få till kopplingen till geografiska platser?

När jag sen testar att klicka på Levnadsbana så visas endast de händelser/faktauppgifter där församlingarna har angetts. Ingen av de platser jag skapat finns med i visningen av levnadsbanan. Gör jag något fel? Behöver jag ändra någon form av inställning i kartan för att det ska fungera?

En av de nya platser jag lagt till är satt till By/Samhälle medan den andra är satt till Gård/herrgård/hemman
« Senast ändrad: 2020-10-19, 11:22:47 AM av Andreas »

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
SV: Levnadsbana med egna platser
« Svar #1 skrivet: 2020-10-19, 14:16:54 PM »
Jag vet inte riktigt varför du har problem, men kan det vara så att dina nya platser inte är kopplade till en plats i platsregistret. Om du öppnar platstolken syns dina nya platser där som okopplade  platser? När jag fått problem så brukar jag titta Hans Rosenlunds eminenta videos som finns här:https://hans.cecdesign.se/slaktforskning/slaektforskarprogram/genney-video. där finns ju avsnitt om pltsregister och platstolk som kanske kan hjälpa dig.

Ibland när jag får mystiska fel så brukar jag starta om datorn, men det har du säkert prövat med redan.

Andreas

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-10-20, 08:18:21 AM »
Insåg att jag hade startat om programmet MEN inte datorn. När jag gjorde det så funkade det! ;)

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-10-20, 12:47:16 PM »
Kanonbra  :)! Bra att det löste sig.