Författare Ämne: Problem vid olika upplösningar  (läst 709 gånger)

ÅkeH

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Problem vid olika upplösningar
« skrivet: 2020-10-20, 22:01:03 PM »
Hej!

Jag har just stött på ett problem som verkar behöva någon sorts lösning.

Jag använder normalt en 1080p TV man har nyligen även skaffat en 1440p (WHQD) monitor till datorn. Om jag växlar mellan dessa två så uppstår följande problem:

Om jag använder den lägre upplösningen och sedan växlar till den högre så startas Genney i ett fönster med den forna storleken, trots att jag kör i fullskärmsläge. Genney startas då alltså inte i fullskärm, utan i ett fönster med samma storlek som upplösningen på den förra skärmen.

Om jag använder Genney på en skärm med valet fullskärm så förväntar jag ju mig att detta även gäller för den nya skärmen om jag byter upplösning. Posítionerna för alla fält och fönster måste då genereras i relation till  den gällande upplösningen, inte sparas som statiska värden.

Om jag använder den högre upplösningen (monitorn) och klickar på rutan "notering" i biografi-fältet så öppnas ett inmatningsfönster för att editera "Notering" i högerkanten på skärmen, alltså där Biografi ligger. Om jag en gång har använt detta kommando och sedan använder Genney på TVn (alltså med lägre upplösning) så verkar kordinaterna för fönstret ha sparats. Fönstret för inmatining öppnas alltså nu på koordinaterna i högerkanten på WHQD-Skärmen, och ligger därmet (till höger) utanför synfältet på 1080-TVn och går inte att se över huvud taget. Man får bara obegripliga "pling"-felmeddelanden från Windows. Det finns inget sätt att nå det här fönstret utan att öppna Genney på den högupplösande skärmen, och då öppnas (enligt ovan) Genney i ett fönster (med storleken satt efter den lägre upplösningen) istället för helskärm, och fönstret för inmatning måste "hämtas in" ifrån sin position till höger utanför detta fönster.

Ungeför detsamma gäller f.ö. för fältet i nederkanten för makar och barn. Detta fältet ligger iof i huvudfönstret, men problemet är detsamma - proportionerna för fälten i huvudfönstret verkar sparas som statiska värden och inte stå i relation till upplösningen. Alternativt är problemet här detsamma som ovan - när man växlar från hög till låg upplösning så öppnas Genney inte i ett fönster som är anpassat till den nuvarande upplösningen utan till den som rådde tidigare. Har man då växlat ifrån hög till låg upplösning så startas Genney i ett fönster som är större än skärmen, och delar av det hamnar utanför det synbara fältet. Till skillnad ifrån inmatningsfältet ovan går detta dock att korrigera genom att klicka på knappen för helskärmsläge.

Uppenbarligen så genereras dessa fönster efter faktiska värden/koordinater snarare än koordinater relativa till skärmen upplösning.

Det här behöver korrigeras på något sätt. Worst case vore ju här att jag skickade tillbaks den högupplösande skärmen och sen bara använder skärmar med lägre upplösning. Då vora enda sättet att få tag på fönstret för "Noteringar" att helt ominstallera Genney (eller möligtvis att radera filen som innehåller de här inställnignarna).
« Senast ändrad: 2020-10-20, 22:10:25 PM av ÅkeH »
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1995
    • Visa profil
SV: Problem vid olika upplösningar
« Svar #1 skrivet: 2020-10-23, 09:25:35 AM »
Det arbetas på en lösning med olika skalningar och dpi men den kommer inte att bli klar till Genney 3 släpps - men ska komma som en upptadering till v3.

ÅkeH

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-10-24, 19:28:35 PM »
Låter bra!  :)

Det är ju inte så svårt att ställa in proportionerna i huvudfönstret, det stora problemet är andra/nya fönster (som det jag nämnde) som alltså öppnas "utanför" den mindre skärmen och som inte går att nå och flytta (eller finns det ett knep?) Skulle min monitor t.ex. gå sönder så verkar det enda sättet att nå det fönstret och få tillbaks det inom det synliga fältet på TVn vara att ominstallera Genney eller ev. editera någon ini-fil eller att använda "Återställ till originalvärden), om nu det hjälper. Här borde det kunna finnas en enkel lösning som hindrar programmet från att öppna ett fönster på positioner som ligger utanför skärmens aktuella upplösning. Den enklaste lösningen vore förmodligen att helt enkelt öppna detta fönstret mitt på skärmen så som alla andra (?) fönster i programmet gör.

(Som jag sa så kan man dock fortfarande nå och editera "Notering" genom att öppna fönstret för hela händelsen.)
« Senast ändrad: 2020-10-24, 19:32:19 PM av ÅkeH »
(F.d. Waiter)

gasolgrill

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-11-01, 11:16:14 AM »
Jag lider av samma problem men brukar lösa det genom att trycka Alt-Mellanslag för att öppna en meny och sedan trycka F för att Flytta. Sedan flyttar jag fönstret med piltangenterna tills jag ser det.
//Anders

Andreas

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-03-14, 07:44:44 AM »
Tack för tipset Anders! Alt + Mellanslag fick ordning på min faktaruta som förirrat sig utanför skärmen. Jag hade haft laptopen ansluten till ytterligare en skärm tidigare och när jag nu startade datorn och öppnade Genney 3 så hamnade alla faktarutor utanför skärmen när jag öppnade dem.

Andreas

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-03-17, 12:04:28 PM »
Jag fick nyss samma problem fast med hela programmet, dvs. Genney ligger utanför min skärm. Problemet är bara att kombinationen Alt + Mellanslag även är ett kortkommando i Genney vilket gör att jag inte kan flytta tillbaka fönstret till min skärm. Så jag behöver koppla in laptopen till min extraskärm för att kunna åtgärda problemet.

gasolgrill

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2021-04-10, 08:07:36 AM »
Problemet är bara att kombinationen Alt + Mellanslag även är ett kortkommando i Genney vilket gör att jag inte kan flytta tillbaka fönstret till min skärm. Så jag behöver koppla in laptopen till min extraskärm för att kunna åtgärda problemet.

Men det är ju inte OK. Man kan inte "stjäla" Windows kortkommandon och använda dem i eget program.
Jag hoppas verkligen att programmerarna fixar detta till nästa release!
//Anders