Författare Ämne: Dublett problem  (läst 2872 gånger)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
Dublett problem
« skrivet: 2020-10-30, 20:11:30 PM »
Jag har ett problem med dubbletter jag inte lyckas sammanfoga.
Jag hade redan Maria Persson i registret men då kallad Persdotter. Även hennes make och barn var inlagda.
När jag börjat på en annan gren längre tillbaka så blir min huvudperson Sven Andersson. Jag lägger in maka och barn.
När jag sedan lägger till dottern Maria Anderssons make så får jag dubblettvarning och då kontrollerar jag personerna och ser att jag redan har föräldrar, syskon och hennes egen familj inlagda sedan tidigare.

Jag gör dubblettsökning och börjar slå ihop föräldrarna, och då får jag 2 uppsättningar av Maria Persson och Sven Andersson som 2 olika familjer. Jag slår då ihop de båda Per William Gottfrid. Sedan tänker jag att jag gör det lätt för så jag tar bort de andra barnen från den ena "familjen", förutom Maria Persson som med familj låg i den andra.

Jag har nog gjort något fundamentalt fel men nu ser det ut som i skärmklippet och jag vet inte hur jag ska fortsätta. Någon som kan guida mig rätt?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
SV: Dublett problem
« Svar #1 skrivet: 2020-10-30, 20:34:32 PM »
Jag lyckades på något sätt lösa det. :)
Stefan Hagstedt

jgt1946@hotmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-10-30, 21:20:55 PM »
Jag är rel nybliven anv i Genney Mycket nöjd hitintills
 Har tidigare anv FTM sedan 1995
Det finns anledning att se över det här med ev inbyggd dublettkontroll
de flesta ggr så skriver man ju istf för att "gå igenom" listorna
FTM hade ett fungerande sätt att varna för dylika. Medveten om att det går att snyta en lösning på nolltid
Lycka till..programmet är bra !!!!
Jan J i Jämtelandet

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-10-31, 08:45:26 AM »
Det finns en automatisk dubblettkontroll vid inmatning. Problemet för StefanH hör ihop med sammanslagning av dubbletter som är lite knepig om det är dubbletter i flera generationer. Då ska man börja längst ut på grenarna och arbeta sig nedåt. Innan man gör det rekommenderar jag att man gör ett testregister med några generationer dubbletter så man förstår principen.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-10-31, 13:20:20 PM »
Problemet för StefanH hör ihop med sammanslagning av dubbletter som är lite knepig om det är dubbletter i flera generationer. Då ska man börja längst ut på grenarna och arbeta sig nedåt.

Det ska jag komma ihåg. Det har nog kommit dubblettvarningar. Det har gått lång tid innan jag började med dubbletterna då deras gemensamma ana låg flera generationer bakåt. Jag hade också gett personerna olika efternamn då det varierar en del under denna tidsperiod. En del fick rena patronymikon, ibland fick döttrarna samma patronymikon som sönerna och i bland var det faderns efternamn.

Jag får vara lite mer uppmärksam hädanefter.
Stefan Hagstedt