Författare Ämne: Flera anträd samtidigt?  (läst 6814 gånger)

berghamn13@hotmail.com

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Flera anträd samtidigt?
« skrivet: 2020-11-17, 18:56:33 PM »
Kan man ha flera anträd/träd uppe samtidigt?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Flera anträd samtidigt?
« Svar #1 skrivet: 2020-11-17, 19:33:46 PM »
Ja, det går bra. Du växlar mellan dem överst till höger, efter sökrutan i menyraden.
Hans Rosenlund

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-02-02, 12:37:30 PM »
Jag hoppar på den här tråden eftersom min fråga har samma tema.

Finns det något sätt (knep?) att ha två instanser av Genney öppna samtidigt på samma dator (eller på annat sätt ha två träd öppna)?

Vid DNA-forskning blir det väldigt mycket jämförande av två träd för att försöka hitta gemensamma anor. Det hade varit väldigt praktiskt att kunna ha träden och deras sökrutor för personer och platser öppna sida vid sida.

Har jag träd A öppet och vill söka platser och personer i träd B så måste jag växla fram och tillbaks mellan träden som ovan. Söker jag kopplingar till en person i träd A så måste jag växla till träd B. När jag sedan har en lista på personer ifrån platsen där så måste jag stänga B igen för att gå tillbaks till A. Sedan får man hålla på och växla så fram och tillbaks eftersom man inte lyckas hålla hela träfflistan i huvudet. Vid sökning efter personer kan man skriva ut träfflistan till en PDF men tyvärr finns inte den funktionen i platsregistret för personerna (användarna) på orterna. Det går inte heller markera personerna och kopiera dem till tex Notepad. Enda sättet jag just nu kan komma på är att göra en skärmdump och öppna i något grafikprogram.

(Jag vet att det finns en GEDCOM-dublettsökning, men dels vet jag inte hur exakt matchen måste vara för att ge utslag och framför allt så har man oftast inte den gemensamme personen i båda träden utan söker en koppling via gemensamma namn och platser.)
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2908
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-02-02, 12:45:50 PM »
Kan du inte exportera bägge träden och importera dom till ett eget?

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-02-02, 17:11:13 PM »
Poängen är ju att jämföra de två träden och leta gemensamma komponenter. Lägger jag ihop dem så vet jag inte längre vem som tillhör vilket träd om jag söker upp personer via namn eller platser.
(F.d. Waiter)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #5 skrivet: 2022-02-02, 17:53:10 PM »
En extra dator med Genney (licens 2) löser ju problemet – men kostar!
Hans Rosenlund

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2022-02-02, 18:05:59 PM »
Jo det går ju och är iof inget problem eftersom har har Genney på två datorer men det kan bli ganska rörigt med synkningen av registren.

Vanliga (exe) applikationer kan man starta multipla instanser på (t.ex. shift-klick eller mushjul) men det verkar inte funka på java-appar.
(F.d. Waiter)

Racksta

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2022-02-18, 17:00:48 PM »
Det skulle vara bra att kunna.

Använde MinSläkt förut och när jag hade två instanser öppna av samma databas var den ena låst och gick därmed inte att redigera. Var särskilt bra när det blivit dubbletter med olika innehåll. Det var bara att kopiera från den låsta instansen och klistra in i den andra.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 671
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2022-02-18, 18:47:48 PM »
Jo det går ju och är iof inget problem eftersom har har Genney på två datorer men det kan bli ganska rörigt med synkningen av registren.

Vanliga (exe) applikationer kan man starta multipla instanser på (t.ex. shift-klick eller mushjul) men det verkar inte funka på java-appar.
Det kanske skulle fungera med en Virtual Machine. Det finns gratis att hämta på nätet.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten