Författare Ämne: Önskemål - Möjlighet till att se släktrelationer + Välja vad som skall exportera  (läst 5721 gånger)

ringman

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Jag skulle vilja ha en möjlighet till att se hur man är släkt med en person i exempelvis personlistan (samt även när man exporterar en lista till Excel).

Ett exempel, för min farmors mormors far så skulle det i en kolumn stå ffmmf eller för min morfars morfars mormor så skulle det stå mfmfmm.

Jag vet att man kan se släktförhållandena visuellt (vilket jag gillar) men jag skulle även vilja ha möjlighet att ha med det i exempelvis personlistorna.

En sak som jag gillar med Genny är möjligheten att exportera fakta ut till en Excel-fil. Men jag skulle önska att man kunde få välja vad man skulle ha ut till Excel.

Exempel, jag kanske inte skulle vilja ha ut dödsdatum och dödsplats i en export men skulle vilja ha när och var en person är född och vem som är föräldrarna.

Tack för ett mycket lovande program!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
Ett "problem" i sammanhanget är anförluster och komplexa relationer som kan vara svårt att tillgodogöra sig i en tabell-cell.
En info-ruta kan vara en lösning, funktionen finns redan tillgänglig.

Låter också som en lista i registerutdrag. Tanken med registerutdragen är att efter hand skapa flera typer av listor som man kan komplettera efter behov och ladda ner som enskilda filer från Gennys hemsida.
Gärna förslag på registerutdrag.

Att kunna välja vilka kolumner som ska ingå vid excel-export låter vettigt...

Notera att sortering av kolumner i registerutdragen återspeglas i utskriften.
« Senast ändrad: 2015-07-27, 21:31:33 PM av Administrator »