Författare Ämne: Webpublicering  (läst 3349 gånger)

Bokper

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Webpublicering
« skrivet: 2020-12-02, 12:19:38 PM »
Efter några dagars idogt försök att skapa en hyfsad indexsida utöver den tomma sida som systemet genererar så har det inte gått många knop framåt. Visst går det att lägga in några bilder och texter till sist, men sidan blir varken säljande eller attraktiv för intresserade släktingar. Den hjälpmeny och råd som finns är skral om jag uttrycker mig försiktigt. Visst finns det info om att välja mallar men de berör inte indexsidan utan enbart allt som döljer sig bakom indexsidan, som jag förstår det. De tecken för radbrytningar, tabeller, bilder, titel, body mm gör ingen glad. Man måste tydligen kunna knacka kod för att få till en startsida, eller snarare man behöver skaffa en egen webbplats för att det skall bli "snyggt". Det vore trevligt om det fanns några färdiga mallar också för indexsidan att välja på.

Varför har företaget Genney inga egna exempel på hur en "Genneywebb" ser ut i verkligheten med några inlagda, fejkade personer och släktband? Det vore väl säljande om något! Ett proffsigt program som skapr en proffsig släkthemsida. Vem av oss släktforskare skulle inte betala extra för att få helhetslösningen?

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Webpublicering
« Svar #1 skrivet: 2020-12-02, 14:50:00 PM »
Jag gjorde det lätt för mig och skapade förstasidan som en bild.

Bokper

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-12-02, 19:00:21 PM »
Ja! En bra lösning då det låser indexsidan. Om man sedan kan plocka in några keywords utanför bilden så kanske sökmotorn hittar webbplatsen.

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-12-02, 22:03:39 PM »
Jag kan hålla med om att det är lite knöligt att få till en bra startsida och jag tycker också att hjälptexten skulle kunna vara bättre.

Jag kombinerar några bilder med lite text och sedan har jag lagt in en liten knapp på startsidan med en kommandorad i index-filen så att man kommer direkt till probanden i webpubliceringen. Jag tycker det är bra, men "smaken" är ju lite olika. Jag skulle önskat att en sådan knapp skulle finns med som val att lägga in på startsidan. Se bifogad bild.

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-12-20, 15:50:24 PM »
Jag har förutom en gammal gruppbild och lite kommentarer om släkten lagt till ett cirkeldiagram som utgår från mina föräldrar. I cirkeldiagrammet kan man klicka på någon person och man kommer direkt till denna person. Detta ger en bra överblick hur släktskapet ser ut.