Författare Ämne: Linux?...enligt Nyheter  (läst 1370 gånger)

tobbet

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
Linux?...enligt Nyheter
« skrivet: 2020-12-15, 18:40:51 PM »
Windows och Mac OS, och ska nu fungera tillsammans med alla Linuxdistributioner (tidigare bara i Linux med Gnome).

Startar inte med Ubuntu Studio 20.04. Bara startloggan syns.
Linux Manjaro KDE Plasma + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Linux?...enligt Nyheter
« Svar #1 skrivet: 2020-12-15, 19:46:50 PM »
Genney 3 för Linux har inte lagt ut för nedladdning än. Det finns en fungerande version för Genney 3 och Linux och den är planerad att annonseras ut de närmsta dagarna men då Lantmäteriverket i Finland ändrat i sina rutiner från 9 december så att Finlands karta inte fungerar med nuvarande Genney 3 har det fördröjts för att försöka få med ändringen i utskicket.

Om du vill prova den version som finns går den att kladda ner här https://genny.se/downloadFile.php?os=linux&name=genney_64_3.0b34. Se till att vara inloggad på genney.se för att kunna ladda ner.
« Senast ändrad: 2020-12-15, 19:49:28 PM av Administrator »

tobbet

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Linux?...enligt Nyheter
« Svar #2 skrivet: 2020-12-15, 22:22:29 PM »
Yes, det funkar. Kul att se att man inte behöver en speciell linux. Bra jobbat. Nu ska det studeras klickas runt.

Tack!  ;D
Linux Manjaro KDE Plasma + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

femris

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: Linux?...enligt Nyheter
« Svar #3 skrivet: 2020-12-15, 22:56:43 PM »
Flott. Ved hjelp av et program som heter debtap fikk jeg gjort om deb-filen til 3-34-1-x86_64.pkg.tar.xz.
Filen lot seg installere på min Manjaro KDE, og genney 3 ser ut til å fungere som den skal.
Skal prøve den ut i dagene som kommer for å se at alt fungerer som det skal.
MXLinux

erikssononlajn

  • Gäst
SV: Linux?...enligt Nyheter
« Svar #4 skrivet: 2020-12-16, 13:19:12 PM »
Får meddelandet ”ERROR: you don't have permissions to download it.”, när jag försöker ladda ner Genney 3 via länken från Admins inlägg i tråden.
Kör LinuxMint Xfce och har följaktligen ingen tidigare version av Genney installerad. Ska jag installera Demo-versionen först?

femris

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: Linux?...enligt Nyheter
« Svar #5 skrivet: 2020-12-16, 14:57:40 PM »
Du må logge deg inn på siden Nedladding før du trykker på lenken til Admin..
MXLinux

erikssononlajn

  • Gäst
SV: Linux?...enligt Nyheter
« Svar #6 skrivet: 2020-12-16, 15:13:41 PM »
OK. Då fattar jag. Tack, femris!

femris

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: Linux?...enligt Nyheter
« Svar #7 skrivet: 2020-12-17, 19:19:52 PM »
Oppfølging av innlegget mitt i Svar #3: Alt fungerer 100%, går ut fra at alle Linux-distribusjoner som bruker pacman som pakkebehandler kan bruke filen jeg laget.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Arch-based_distributions#Active
Alt går veldig kjapt nå mot da jeg jeg brukte virtualbox(8GB minne) for å kjøre Mint Cinnamon. Veldig fornøyd med ver. 3.
MXLinux

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Linux?...enligt Nyheter
« Svar #8 skrivet: 2020-12-17, 20:38:01 PM »
Tack för återkoppling femris.