Författare Ämne: Datum i ordning  (läst 1507 gånger)

Esmeralda

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Datum i ordning
« skrivet: 2020-12-20, 18:51:09 PM »
Hej! Jag skulle vilja få alla datum i ordning, dvs efter händelse. Har försökt dra upp eller ner listen för t ex bosatt, men det funkar inte. Om jag t ex skriver endast ett årtal på en rad och årtal från-till på en annan rad så hamnar dom inte i ordning. Jag skulle vilja få hela levnadshistorien i datumordning så jag undrar hur löser jag detta bäst?

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Datum i ordning
« Svar #1 skrivet: 2020-12-20, 23:14:55 PM »
Det låter konstigt, för Genney sorterar ju händelser i datumordning automatiskt. Kan du bifoga en bild på levnadsbanan där man ser hela datumkolumnen?

Esmeralda

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Datum i ordning
« Svar #2 skrivet: 2020-12-21, 13:12:32 PM »
Hej! Jag gör säkert något fel för att datumen inte kommer i ordning. Skulle bli glad bara för att få reda på hur jag ska göra för att det ska bli rätt. Tusen tack!

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 504
    • Visa profil
SV: Datum i ordning
« Svar #3 skrivet: 2020-12-21, 13:50:40 PM »
Jag har ibland fått liknande fel när jag lagt in yrken utan årtal.
Testa med att ta bort händelserna med Yrke tillfälligt och se om det rättar till sig.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Datum i ordning
« Svar #4 skrivet: 2020-12-21, 14:10:01 PM »
Hej! Jag gör säkert något fel för att datumen inte kommer i ordning. Skulle bli glad bara för att få reda på hur jag ska göra för att det ska bli rätt. Tusen tack!

Det är lite svårt att se i bilden, men det är röda streck under några datum. Det betyder att Genney inte tolkar uppgifterna som datum, utan som text. Det är orsaken till att sorteringen blir fel. Det ser ut som att du skriver tidsperioder som ”ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ”, och det är ett datumformat som inte Genney använder. Om du istället skriver ”från ÅÅÅÅ till ÅÅÅÅ” så borde det fungera.

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Datum i ordning
« Svar #5 skrivet: 2020-12-21, 14:19:21 PM »
Hej! Jag gör säkert något fel för att datumen inte kommer i ordning. Skulle bli glad bara för att få reda på hur jag ska göra för att det ska bli rätt. Tusen tack!

Tips! Till höger om datumfältet för händelser finns en hjälptext för datum, se bild. Jag såg nu att man faktiskt kan skriva ”ÅÅÅÅ – ÅÅÅÅ”, men då måste man ha blanksteg före och efter strecket.

Esmeralda

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Datum i ordning
« Svar #6 skrivet: 2020-12-21, 17:26:09 PM »
Tack så jättemycket! Nu verkar det fungera  :)