Författare Ämne: Spara personer automatiskt?  (läst 3001 gånger)

ÅkeH

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
Spara personer automatiskt?
« skrivet: 2015-11-08, 12:53:28 PM »
Vore det inte möjligt att lägga in en inställning någonstans för att automatiskt spara inmatade persondata när man lämnar personen och slippa frågan om man vill spara varenda gång man ska gå till en annan person?

Jag kan inte komma på ett enda tillfälle då jag skulle gå till en ny person och svara "Nej" på frågan om jag vill spara det arbete jag precis har gjort...

I synnerhet när man kopierar händelser från andra personer och sedan måste svara "Ja" varenda gång man har klistrat in dem innan man kan kopiera nästa händelse känns bara frustrerande och meningslöst.
(F.d. Waiter)

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Spara personer automatiskt?
« Svar #1 skrivet: 2015-11-08, 18:21:18 PM »
Hur gör du för att behöva göra det?

ÅkeH

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
SV: Spara personer automatiskt?
« Svar #2 skrivet: 2015-11-09, 00:07:28 AM »
Hur menar du nu?  :o

Om jag går in och ändrar eller lägger till något bland händelserna på en person så måste jag därefter antingen spara manuellt genom att klicka på floppydisken uppe till höger eller svara Ja/Nej i fönstret som dyker upp och säger att "Personen X Yson har ändrats, vill du spara?".  Innan jag gjort det kan jag inte få upp någon information om någon annan person i trädet.
« Senast ändrad: 2015-11-09, 00:10:16 AM av Waiter »
(F.d. Waiter)

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Spara personer automatiskt?
« Svar #3 skrivet: 2015-11-09, 07:23:47 AM »
Ok, jag trodde du menade spara mellan varje händelse för samma person.
Tanken att det automatiskt sparas har naturligtvis funnits och finns i listan över möjligheter.
Tillsvidare kan jag rekommendera tangentkommandot ctrl+S för att spara biografin vilket förenklar något.

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Spara personer automatiskt?
« Svar #4 skrivet: 2016-02-05, 00:40:38 AM »
Hoppas denna funktion införs i 1.1 för att minimera antal klick och musrörelser.


Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Spara personer automatiskt?
« Svar #5 skrivet: 2016-02-05, 17:44:38 PM »
Håller med om att Biografin borde auto-spara när man sparar en Händelse i separat fönster. Jag har råkat ut för att tappa nya Händelser, t ex om man byter Arkiv. Det blir tillrättat i nästa version, tror jag, men känns osäkert.

När man matar in data vill man ju ha det så snabbt och enkelt som möjligt: Att trycka CTRL+E för att skapa händelse, skriva in uppgifterna i Händelsefönstret, och sist CTRL+S för att spara och stänga fönstret är mycket praktiskt och borde räcka! Om man mot förmodan inte vill ha med händelsen är det ju bara att radera den.

Spara-knappen för Biografin behövs förstås när man skriver in namn, kön och händelser direkt i listan.
Hans Rosenlund