Författare Ämne: Grafiska förbättringar.  (läst 4818 gånger)

apitec

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Grafiska förbättringar.
« skrivet: 2020-12-27, 16:38:49 PM »
Det skulle behövas några kosmetiska ändringar för att förbättra användarvänligheten i Genney på linux, i mitt fall Ubuntu.
Se bifogade filer.

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Grafiska förbättringar.
« Svar #1 skrivet: 2020-12-28, 11:40:38 AM »
Hej,

Jag har också lagt märke till det. Har testat tre olika distros (Ubuntu Studio, PopOS! och Linux Mint 20) samma på alla tre. Det går inte att använda mörkt tema i Linux då ser man knappt nån ikon i Genney. Startikonen är lite nerdimmad dessutom.

//Tobbe
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

apitec

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-12-30, 14:27:44 PM »
Efter att vid markering 1. ha högerklickat och valt tema/blå med grå förgrund och sedan valt tema/mörk grå med vit förgrund fått ett mycket bättre resultat på markering 2. men fortfarande samma dåliga resultat på markering 3.

Det är något som buggar eftersom markering 2. blir ljus efter första temabytet men blir inte mörk när jag ändrar tillbaka till det mörka temat vilket det borde göra. Det hade varit bra om markering 3. också ändrade färg som markering 2. gjorde vid temabytet.

Sedan är det ljusa fältet under markering 3. oläsligt.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-12-30, 15:18:17 PM »
Vilken distribution gäller det - jag kan inte upprepa det i Linux Mint Xfce?

apitec

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-12-30, 15:32:05 PM »
Jag kör Ubuntu Hirsute Hippo (21.04) med mörkt tema i inställningarna.
Men gäller med största sannolikhet även Ubuntu 20.10
« Senast ändrad: 2020-12-30, 15:35:45 PM av apitec »

apitec

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-12-30, 17:58:25 PM »
Märkte precis att efter jag startat om Genney så var det mörka temat igen oläsligt, men kunde åter igen byta tema/grå med blå förgrund som ger mig den ljusare menyraden och sedan tema/mörk grå med vit förgrund så jag får tillbaka de mörkare menyerna som jag föredrar.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2020-12-31, 10:47:14 AM »
Vad händer om du väljer vir förgrund?

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2020-12-31, 11:00:10 AM »
Dark Orange i Linux Mint 20 XFCE ser ut så hår för mig. Ikonerna knappt synbara.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

apitec

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2020-12-31, 14:13:08 PM »
Det fungerar också att bara ändra förgrunden till vit, kolla klippet så syns det konstiga beteendet som sker när jag ändrar förgrunden utan att ens gå ur menyn.

Edit: Det blir samma ljusa bakgrundsfärg direkt om jag så väljer svart förgrund vid första klicket.

Jag uppfattar det hela som om 'rätt färg' inte ställs in vid start utom först vid justering av temat så får sidan sin 'refresh' och den ljusa bakgrunden blir definierad.
« Senast ändrad: 2020-12-31, 14:59:13 PM av apitec »

apitec

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2021-01-06, 22:39:24 PM »
Läser nån utvecklare trådarna här på forumet?
Jag menar om det blir uppföljt härifrån eller ska man rapportera buggar på annat håll?

//Anders

apitec

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2021-01-06, 22:44:10 PM »
Jag hjälper gärna till med information för att återskapa buggar och buggtesta gjorda förändringar om det i så fall skulle behövas.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2021-01-07, 07:33:24 AM »
Fel eller andra synpunkter bör man skicka från funktionen synpunkter i Genney eftersom de då samlas i en databas och enklare kan följas upp. Synpunkter i forumet och Genneys mejl riskerar att inte följas upp. Problemen med menyerna i Linux kommer att åtgärdas.

apitec

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2021-01-10, 19:07:34 PM »
Fel eller andra synpunkter bör man skicka från funktionen synpunkter i Genney eftersom de då samlas i en databas och enklare kan följas upp. Synpunkter i forumet och Genneys mejl riskerar att inte följas upp. Problemen med menyerna i Linux kommer att åtgärdas.
Okej, vad bra. Gäller det även avsaknaden av ikonen som visar program som körs?