Författare Ämne: Genneyweb - konstig sortering av personer som saknar efternamn  (läst 15395 gånger)

Stefan C

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Genneyweb - konstig sortering av personer som saknar efternamn
« Svar #15 skrivet: 2024-08-12, 14:50:05 PM »
Hej,
Jag har lösningen  :D Om personer saknar efternamn och hamnar i personlistan men kommatecken före så kan man enkelt ändra så man slipper kommatecknet och förnamnet lägger sig bland andra namn i alfabetiskordning.
Om ni tittar på redan inlagda namn i biografin ser det tex ut så här Anna /Johansson/ då vet Genney att Johansson är efternamnet men är det bara ett förnamn kan man lätt själv ändra till /Anna/  :)
Hoppas ni förstår min förklaring och lycka till!
/Suzzi

Om man sätter "/" på vardera sidan om förnamnet tolkar Genney det som att det är efternamnet och då blir det ju ytterligare ett fel.

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
SV: Genneyweb - konstig sortering av personer som saknar efternamn
« Svar #16 skrivet: 2024-08-12, 16:47:41 PM »
Stefan C

Eftersom det ser rätt ut i Genney.

Jag antar att sortering sker enligt ASCII-tabell (med justering för svenska å ä ö) (kommatecken är ett skiljetecken för namndelarna och ingår inte i sorteringen)

Och att det inte finns några extra mellanslag eller annat osynligt specialtecken  i början av efternamnen så skulle jag misstänka att det är något som hänt vid exporten, såvida du inte editerat websidan efter exporten och fått med icke synligt tecken först i en del av efternamnen.

Du får invänta svar från Micael när han analyserat din gedcomfil - antar att du skickat en till honom.