Författare Ämne: Export av grenar ur släktträd  (läst 641 gånger)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 807
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
Export av grenar ur släktträd
« skrivet: 2021-01-08, 11:32:34 AM »
Detta har diskuterats i ett flertal ämnen under åren, men jag startar här en ny tråd:

Ett ofta förekommande önskemål är att 'beskära' en hel gren ur sitt släktregister, t ex morfars. Skälet kan vara att man vill exportera grenen till ett separat register.

Det vanligaste rådet (även från admin) är att;
  • tillfälligt koppla bort den aktuella grenens proband från sin familj
  • söka (eller exportera) besläktade i obegränsade generationer
  • inkludera ättlingar, makar och ev icke-biologiska barn och föräldrar
Detta ger dock inte ett korrekt resultat!
Ingifta personers släkt, t ex syskon och föräldrar, som finns kopplade till grenen, tas inte med i exporten eftersom de inte är besläktade. Testa gärna genom att färga personerna i sökresultatet och vandra runt lite i trädet!

Det går naturligtvis att spä på med ytterligare sökningar att lägga till det första sökresultatet, men det blir genast alltför komplicerat och riskerar att missa stora delar av större grenar.

För att säkert hantera export av grenar krävs ett nytt kriterium i sökfunktionen: släktgren utgående från vald person, där alla kopplade personer bakåt i tiden, oavsett släktskap, tas med. Då skulle man inte heller behöva temporärt koppla bort personen från registret.
Hans Rosenlund

mjo

• Full Member
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
SV: Export av grenar ur släktträd
« Svar #1 skrivet: 2021-01-08, 11:57:44 AM »
Exportera rubbet till nytt register och koppla bort mormor?

Vad är skälet till att du vill ha med folk som inte är släkt i din släktforskning?

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #2 skrivet: 2021-01-08, 12:28:42 PM »
Exportera rubbet till nytt register och koppla bort mormor?
Vad är skälet till att du vill ha med folk som inte är släkt i din släktforskning?
1) Hur då "koppla bort", menar du?
2) Har du inte med t ex svärföräldrar i din forskning?

Jag gjorde experimentet att söka besläktade utgående från mig själv (proband i hela trädet), vilket bör få med det mesta. Jag ser att barn, svärson, barnbarn, kusiner, mostrar med makar och barn kommer med. Men mosters mans anor och syskon utesluts, liksom mina svågrar, svärföräldrar mm. I mitt register på 20,000 individer har jag ett fåtal som inte alls är kopplade till mig som proband på något sätt. Jag bör alltså få med de flesta av dessa, men sökningen ger mig en träff på bara knappt 15,000. Det är alltså en förlust på upp till 20–25%!
Hans Rosenlund

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-01-08, 12:34:09 PM »
!) Ta bort mormors gren. Då har du ju bara morfar kvar inklusive alla inmatade personer i grenen. Eller tänker jag fel?

2) Svärföräldrar finns med eftersom de är släkt med min sambo som jag också forskar på. Men på de platser jag endast använder min egen gren (ex myHeritage) finns de inte med eftersom de inte är släkt med mig.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #4 skrivet: 2021-01-08, 13:06:11 PM »
!) Ta bort mormors gren.

Det finns ingen möjlighet att radera i bulk, och det blir ju rätt orimligt att radera tusentals personer – en och en!  :(

Eller är det jag som inte fattar?
Hans Rosenlund

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-01-08, 13:51:57 PM »
!) Ta bort mormors gren.

Det finns ingen möjlighet att radera i bulk, och det blir ju rätt orimligt att radera tusentals personer – en och en!  :(

Eller är det jag som inte fattar?

Jag menar att du kopplar bort mormor från din mor. Då får du hela morfars gren. Visst ligger mormors gren kvar i bakgrunden, men det gör ju inget.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #6 skrivet: 2021-01-08, 14:14:27 PM »
Jag menar att du kopplar bort mormor från din mor. Då får du hela morfars gren. Visst ligger mormors gren kvar i bakgrunden, men det gör ju inget.

Om alla personerna finns kvar i registret, vad skulle skälet då vara till att koppla isär mor och mormor???

Det finns ju många tänkbara situationer där man vill bryta ut eller bygga ihop olika grenar av släktträdet. T ex, om jag vill dela med mig av ff mf brors gren av mitt släktregister till en honom närstående, vill varken jag eller mottagaren ha hela registret. Det finns också syskon som forskar på olika grenar av sitt gemensamma träd och som har behov av att separera och bygga ihop det i olika skeden – utan att få allt flera dubbletter vid varje operation.
Hans Rosenlund

mjo

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2021-01-08, 15:40:41 PM »
Om alla personerna finns kvar i registret, vad skulle skälet då vara till att koppla isär mor och mormor???

Det finns ju många tänkbara situationer där man vill bryta ut eller bygga ihop olika grenar av släktträdet. T ex, om jag vill dela med mig av ff mf brors gren av mitt släktregister till en honom närstående, vill varken jag eller mottagaren ha hela registret. Det finns också syskon som forskar på olika grenar av sitt gemensamma träd och som har behov av att separera och bygga ihop det i olika skeden – utan att få allt flera dubbletter vid varje operation.

Ok. Vi tänker lite olika. Jag har alla träd jag tagit del av under åren i ett och samma register tillsammans med egen forskning. Många personer hänger inte ihop, men jag tycker det är bra då det ibland dyker upp korsträffar mellan träden.