Författare Ämne: jämföra gedcom eller db filer för att se om skilda släktträd passar samman  (läst 388 gånger)

willjohan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Jag har ett antal olika släktträd i skilda gedcom eller db filer. (Dessa är ju lätta att importera i Genney). Kan man jämföra/söka i två träd i taget för att hitta gemensamma personer. Jag tänker mig att om datum och kön är lika (samt ev. någorlunda lika namn) skulle det vara en mycket stor hjälp få en lista för att mer manuellt se om släktträden går att koppla samman.

Eller tänker jag fel?

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 352
    • Visa profil
I Genney har du något som heter Gedcomdubbletter. Du hittar den i Vertygs menyn.
Exportera ena trädet till en gedcom. Sedan öppnar du ett annat träd och använd dig av Gedcomdubbletter för att hitta individer som finns i båda träden.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

willjohan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Stefan,

Tack för input!

Du skriver "I Genney har du något som heter Gedcomdubbletter. Du hittar den i Vertygs menyn." . . . . MEN i min Genney version 2.1b21    finns bara funktionen "Dubbletter" i Verktygsmenyn vilket jag uppfattar som en funktion för att inom samma databas hitta dubbletter

Oj, jag ser att version 3 kommit, det har jag inte fått information om! Ska ladda ned den nu.
« Senast ändrad: 2021-01-23, 20:55:05 PM av willjohan »

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 352
    • Visa profil
Ledsen, jag skulle ha nämnt att det är i Genney 3.
Och den är full av nyttiga uppdateringar och nya funktioner.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten