Jag har valt att visa partners död i levnadsbanan och blir lite konfunderad över hur partnern benämns i två fall.
Exempel 1: Anna har barn med Anders och de är inte gifta. Deras familj har status ”Okänd”. Anna gifte sig sedan med Bertil och deras familj har status ”Gift”. Anders gifte sig på annat håll. I Annas biografi står det ”Maken Anders dör …” och ”Maken Bertil dör …”.
Exempel 2: Karin har barn med Sven och de är inte gifta. Deras familj har status ”Okänd”. Sven gifte sig på annat håll, men Karin gifte sig aldrig. I Karins biografi står det ”Partnern Sven dör …”.
Varför står det make i det första fallet och partner i det andra fallet?