Författare Ämne: FÖRSLAG: Hur yrken presenteras  (läst 6157 gånger)

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
FÖRSLAG: Hur yrken presenteras
« skrivet: 2021-03-02, 14:29:15 PM »
Jag är inte riktigt nöjd med hur personers yrken presenteras, dels i ansedlar/personakter och dels i antavlor.

Det första jag önskar är att yrkena, i ansedlar och personakter, nämns direkt efter namnet eller åtminstone direkt efter födelseuppgifterna. Detta har jag sett kan göras i Min Släkt. Se skärmdump.

Det andra jag önskar är att man ska kunna välja vilket eller vilka yrken som ska omnämnas i inledningen, och i vilken ordning. Vissa personer har många notiser för yrke. Alla dessa behöver inte räknas upp. Vissa kanske bara varade en kortare tid och vissa kanske var en bisyssla. En bedömning behöver göras av vad som är mer eller mindre representativt för personen i fråga.

Det tredje jag önskar är att samma urval ska gälla för antavlor.

Ett exempel på hur presentationen i antavlor inte blir så lyckad är en person som större delen av sitt liv var pappersmakargesäll, men som på äldre dar angavs som lumpsamlare. I antavlan beskrivs han som "Lumpsamlare, Pappersmakargesäll". Här vill jag kunna vända på ordningen eller rent av ta bort "Lumpsamlare".

Ett annat exempel är en kvinna som blev närmare 80 och som inte hade något yrke mer än att hon under en kortare tid angavs som "Studerande". Här skulle jag vilja ta bort "Studerande" ur antavlan eftersom det känns galet att det ska definiera hela hennes liv.
« Senast ändrad: 2021-03-02, 16:00:37 PM av Peter »

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: FÖRSLAG: Hur yrken presenteras
« Svar #1 skrivet: 2021-03-02, 15:52:21 PM »
Jag skulle också gärna se att en persons yrke presenteras på annan plats i biografi och personakt. Jag har för mig att jag också har framfört den synpunkten för länge sedan.

I regel lägger jag upp bara en yrkesnotis per person, och jag registrerar nästan aldrig datum och mycket sällan plats. Det innebär att yrket hamnar mellan födelse- och dopnotisen i biografin och personakten. En inte helt lyckad placering. Jag skulle gärna se att yrket istället presenterades i anslutning till namnet.

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-03-03, 09:12:17 AM »
"Det andra jag önskar är att man ska kunna välja vilket eller vilka yrken som ska omnämnas i inledningen, och i vilken ordning. Vissa personer har många notiser för yrke. Alla dessa behöver inte räknas upp. Vissa kanske bara varade en kortare tid och vissa kanske var en bisyssla. En bedömning behöver göras av vad som är mer eller mindre representativt för personen i fråga."

Det här har jag föreslagit att man ska kunna välja vilken eller vilka yrken/titlar som ska presenteras i utskrifter mm.
Jag har inte fått någon respons på det.

"Ett annat exempel är en kvinna som blev närmare 80 och som inte hade något yrke mer än att hon under en kortare tid angavs som "Studerande". Här skulle jag vilja ta bort "Studerande" ur antavlan eftersom det känns galet att det ska definiera hela hennes liv."

Med Genneys begränsningar hade jag lagt detta med studerande under Personanteckningar istället. En nödlösning .

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-03-06, 02:57:14 AM »

Med Genneys begränsningar hade jag lagt detta med studerande under Personanteckningar istället. En nödlösning .

Ja, det får bli någon form av nödlösning. En variant är att registrera det som Faktauppgift eller Egen händelse. Bäst är kanske Egen händelse eftersom Faktauppgift redovisas med epitetet "Faktauppgift". Med Egen händelse står det bara "Studerande" eller vad man nu registrerar, likt det gör för yrken.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2021-03-06, 11:23:03 AM »
Jag förordar också en viss försiktighet med att införa uppgifter under Yrke. Andra exempel man ser, är gårdsänka, undantagsman, allmosehjon m fl, som kan stå i dödsnotiserna. Dessa anser jag, liksom studerande, definitivt inte vara yrken!

Studier kan också registreras under rubriken Utbildning, där man också kan föra in datum, ämnesområde mm. Även Examen kan vara användbar i sammanhanget för att ange nivå. Här kan möjligen också Titel användas, t ex Magister, Dr, Licenciat... men här ryms också adliga titlar, militära grader mm, så det känns lite luddigt.

När det gäller enstaka (eller urval av) yrken som ska presenteras för individen, anar jag vissa problem med GEDCOM-standarden och därmed överföring till andra program. Jag tror inte att det går att märka vissa som "presentationsyrken" på samma sätt som man kan göra med bilder – men jag kan ha fel...
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-03-06, 15:58:54 PM »
Självklart måste det vara en lösning som fungerar med Gedcom. Någon som vet hur Disgen hanterar yrken? Jag har testat Disgen för länge sedan, man jag kommer inte ihåg hur yrken presenterades.