Författare Ämne: Gravplats för odöpt barn, 1920  (läst 4748 gånger)

Anita

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Gravplats för odöpt barn, 1920
« skrivet: 2021-03-05, 12:07:42 PM »
Någon som har idéer om hur jag ska komma vidare med nedan, gällande gravplats etc?
Uppgifter finns i såväl födelse- som död- och begravningsbok att barnet är fött och avlidit på samma dag 1920. I begravningsboken framkommer även datum för begravning. Uppgifter på modern finns och är kompletta, fadern är okänd. Jag skulle nu vilja veta följande;
 - Har barnet fått någon egen grav och var?
Jag har varit i kontakt med tänkbara kyrkogårdsförvaltningar som varit tjänstvilliga men som inte hittat några uppgifter.
 - Kan det vara troligt att barnet är begravt på en "fattigdel" av kyrkogården?
Jag har kollat i aktuell begravningsbok och där står ingen förteckning gällande fattigdel el personer som skulle kunna ligga där.
 - Barnet levde "blott 1/4 timme", "ingen läkare anlitad", betyder det att hen inte är registrerad i någon övrig journal, utan enbart i födelse- och dopboken? Kan det finnas barnavårdshandlingar i ärendet?
Stort tack på förhand!

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
SV: Gravplats för odöpt barn, 1920
« Svar #1 skrivet: 2021-03-05, 20:28:34 PM »
Mina erfarenheter är att det kan vara svårt eller omöjligt att få fram information. Min tvillingbror dog 4 dagar gammal. Han noterades i död och begravningsboken. Jag vet var graven fanns. 15 år efter hans död togs graven bort och i kyrkogårdens böcker fanns det ingen information om att han varit begravd där över huvud taget. De hade en plats där rester efter återtagna gravar placerades, men var ville ingen informera mig om.

Jag tror inte det finns "barnavårdshandlingar" som kan ge dig information, men omöjligt är det kanske inte.

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-03-05, 22:30:17 PM »
Att föra gravbok (alltså förteckning över en kyrkogårds gravar och gravsatta) är, av vad jag förstått, ett relativt nytt påfund. De aktuella gravböcker som finns är, åtminstone avseende de kyrkogårdar jag är bekant med på den halländska landsbygden, efterhandskonstruerade utifrån inventeringar av kyrkogårdens gravstenar under förra seklets senare del. Jag tror inte det fanns något krav på att föra gravbok innan den aktuella begravningslagen trädde i kraft 1990.

Många kyrkogårdsförvaltningar har därför exempelvis ingen aning om vilka som faktiskt ligger begravna i gravar markerade med fåordig text i stil med "J A Svenssons familjegrav" om den är äldre än kanske 70 år. I bästa fall, om gravstenen försetts med ett gårdsnamn, har de kanske med kyrkböcker och uteslutningsmetoden till hjälp lyckats identifiera att J A stod för Johan Alfred, när han levde och vilka hans familjemedlemmar var, men att att veta vilka av dem som begravits tillsammans med honom förblir en gissningslek. Rimligen hustrun, men sonen som dog 12 år tidigare, eller dottern som levde 20 år till? Det faktum att några egna gravstenar för barnen inte påträffats vid inventeringen behöver ju heller inte nödvändigtvis betyda att de inte ursprungligen haft egna gravar med egna gravvårdar som tagits bort innan inventeringen genomfördes.

Men barn som dog så unga som i ditt fall, liksom dödfödda barn, tror jag knappast fick någon egen grav på den tiden, åtminstone inte med egen sten. Kyrkvaktmästare jag pratat med har hävdat att praxis för hantering av barn som fötts döda eller dött väldigt unga tidigare varit att de begravdes tillsammans med vemhelst som var näst på tur, såvida det inte gick för lång tid. Alltså att små barn hamnat i grav tillsammans med främlingar, mer eller mindre. Jag har sett lite belägg för det i några död- och begravningsböcker, både där gått fort och dröjt länge för barn att begravas, till synes för att sammanfalla med en annan begravning, men det verkar inte ha hänt så värst ofta i de församlingar jag är hemmavan i. Där känns det trots allt vanligare att små barn begravdes på dagar när inga andra begravningar hålls. I de mindre församlingarna, där det ibland kunde gå månader mellan begravningar, var det såklart inte alltid att det gick att vänta. Kanske fick barnet då plats i någon närståendes grav, eller så fanns det en särskild rad där barn begravdes i omarkerade gravar.

Några fattigdelar på kyrkogårdar är jag inte bekant med, inte heller barnavårdshandlingar. Men eventuellt kanske det finns någon barnmorskedagbok eller liknande, om en barnmorska var närvarande, men den lär väl knappast ge någon information om begravningsplats.

Min poäng är väl snarast att ju yngre barnet dog desto ovanligare var det nog att det fick en egen gravvård, eller att det fick sitt namn tillagt på en befintlig, och med tanke på att förande av noggrann gravbok också var sällsynt vid tiden, är det nog dessvärre i det närmsta omöjligt att precisera dess begravningsplats.
« Senast ändrad: 2021-03-05, 22:56:35 PM av Jakob »

Anita

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-03-08, 11:30:59 AM »
Tack till er som svarat på mina frågor/funderingar. Då vet jag lite mer hur jag ska tänka kring detta.
Vänligen
Anita