Författare Ämne: koordinater och platsregister för adress och fastigheter  (läst 2264 gånger)

appe61@gmail.com

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« skrivet: 2021-03-06, 14:29:06 PM »
Min mor, mormor o morfar flyttade 1947 till Stockholm och Hästhagsvägen i Gustavsberg. Fastigheten hette Gustavsberg 1:6 i Gustavsbergs fs. En annan släkting flyttade samtidigt till samma fastighetsbeteckning men med en annan adress. Har även flertalet andra släktingar som bodde på andra adresser inom Gustavsberg 1:6 - som då ägdes av Gustavsbergs fabriker.

Hur lägger jag in de exakta adresserna i platsregistret med koordinater för kartan?

I en sökning på Gustavsberg 1:6 i Sveriges Befolkning 1950 så får jag 2838 träffar... Nu är jag ju inte släkt med alla dessa men om jag vill ha koordinater för mina släktingar och lägger in en "Gustavsberg 1:6" för varje med dess respektive koordinater för respektive adress så blir det väldigt många "Gustavsberg 1:6" i platsregistret.

Ska jag lägga in adressen i platsregistret istället? Då uppstår dock en annan problematik då det står att de bodde "i" Hästhagsvägen i utskriften. När det gäller gatuadresser så bor man ju liksom "på". Kan man på något vis ändra eller välja bort prepositionen i någon inställning som jag inte lyckats hitta?

För mig är det viktigt hur det ser ut i utskrift då jag ofta forskar åt andra som jag skickar pdf'er till.

Obs! Jag undviker att lägga in orten om fastigheten har samma namn.
Ex. istället för Gustavsberg 1:6, Gustavsberg, Gustavsbergs fs. så skriver jag Gustavsberg 1:6, Gustavsbergs fs.

Det ultimata vore om jag kunde lägga in adressen i noteringarna på avsedd plats för "Adress", vilket jag tycker gör sig väldigt bra i utskrift. Detta ser jag även som ett bra alternativ då den adress som t ex anges i ex Sveriges Dödbok, inte alltid är folkbokföringsadressen. Det kan vara en s.k. "särskild postadress" som ju inte är den fysiska adressen utan den c/o-adress dit personens post skickades, vilket kan vara vanligt bland äldre... bland annat för min egen mormor då hon dog 1993 "På församlingen skriven" i Gustavsberg med c/o-adress till min mamma i Järfälla.

Tack på förhand!

Björn

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #1 skrivet: 2021-03-19, 23:55:42 PM »
Hmm, vet inte om jag förstått dig helt nu men så här gör jag efter att ha prövat många olika sätt, och tycker det funkar väldigt bra:

Själv så bryr jag mig numera bara om att ange fastighet (dock ej siffra efter ":") i bosatt-händelser eftersom adresser tenderar ändras hela tiden, och dessutom bara beteckningen före kolon, tex Gnällspiken 1 (dvs huvudgården/kvartershuset eller hur man nu ska kalla det)
Istället lägger jag i platsregistret under Gnällspiken 1 in "Gnällspiken 1:7 Klagovägen 23", och även "Gnällspiken 1:7 postlåda 23" eller vad det kan ha hetat förut...

Så här kan man även söka på en adress i platsregistret, detta funkar mycket smidigt tycker jag. Koordinater är på detta sätt heller inget problem lägga in

Information om själva adressen skriver jag sedan bara i noteringen på respektive händelse

OBS! Jag undviker använda Adress-knappen helt och hållet...!!!! Detta eftersom det man skriver där lätt försvinner/ändras för samtliga personer man någon gång skrivit samma adress på efter sammanslagning av källor o dylikt). Så länge man undviker Adress-knappen så kan man göra precis hur man vill utan risk för förlorad/förvanskad information. VARNING för Adress-knappen alltså...
« Senast ändrad: 2021-03-19, 23:58:15 PM av Björn »

appe61@gmail.com

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #2 skrivet: 2021-03-21, 16:24:05 PM »
Tack Björn för ditt svar! Jag tror jag förstår hur du menar. Bara en liten fråga... hur ser det ut i utskriften när man skriver in det på det vis du förklarar?

Björn

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #3 skrivet: 2021-03-26, 21:55:35 PM »
Jag är osäker på hur jag gjort med just den biten, antingen så har jag så att noteringarna kommer med i utskriften, fast nackdelen är att då kommer väl troligen alla andra noteringar också med.. som det fungerar just nu skulle jag nog fundera på använda adress-funktionen men endast för utskrifter, men ändå "spara" information på ett annat ställe, för det har hänt på tok för ofta det försvinner eller blir fel annars..

adresser verkar för övrigt inte vara lätt hitta fram igen, särskilt som man ofta får pussla själv en hel del, vilket har ställt till det när jag uppdaterat eller korrigerat uppgifterna, som tex i fall där jag har anor som bott på samma adress, på både far o mors sida, om än inte samtidigt..

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #4 skrivet: 2021-03-27, 12:12:28 PM »

OBS! Jag undviker använda Adress-knappen helt och hållet...!!!! Detta eftersom det man skriver där lätt försvinner/ändras för samtliga personer man någon gång skrivit samma adress på efter sammanslagning av källor o dylikt). Så länge man undviker Adress-knappen så kan man göra precis hur man vill utan risk för förlorad/förvanskad information. VARNING för Adress-knappen alltså...

Hur menar du här? Kan alltså Adress-informationen i en händelse ändras vid en sammanslagning av källor?

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 504
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #5 skrivet: 2021-03-27, 14:19:46 PM »

OBS! Jag undviker använda Adress-knappen helt och hållet...!!!! Detta eftersom det man skriver där lätt försvinner/ändras för samtliga personer man någon gång skrivit samma adress på efter sammanslagning av källor o dylikt). Så länge man undviker Adress-knappen så kan man göra precis hur man vill utan risk för förlorad/förvanskad information. VARNING för Adress-knappen alltså...

Hur menar du här? Kan alltså Adress-informationen i en händelse ändras vid en sammanslagning av källor?

Jag undrar samma sak. Adressen är väl knuten till händelsen och inte någon av källorna?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Björn

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #6 skrivet: 2021-03-27, 19:23:56 PM »
japp, all identisk text i adress-rutan slås ihop när man slår ihop källor etc, det hände i Genney 2.0 och har för mig jag provade med samma resultat i 3.0 (dvs den första Genney 3 versionen som släpptes). Har inte provat detta sedan igen eftersom jag övergett denna annars väldigt lovade funktion sedan en längre tid pga av just detta problem

för övrigt när man slår ihop källor står det ett meddelande på skärmen att genney slår ihop adresser just.. och det är väl kanske just detta som sker då... oavsett, sammanslagna blir dem! men till skillnad från källhänvisningar som är sammanslagna kan man ändra adresser fritt utan att se om det påverkar andra adresser som delas, eller om de alls delas överhuvudtaget eller ej

Edit: Testade detta just i den senaste versionen, adresser slås fortfarande ihop när man slår ihop källor
« Senast ändrad: 2021-03-27, 19:31:08 PM av Björn »

Björn

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #7 skrivet: 2021-03-27, 19:35:37 PM »
Citera
Hur menar du här? Kan alltså Adress-informationen i en händelse ändras vid en sammanslagning av källor?

inget ändras vid sammanslagningen i sig, men om du efter det ändrar eller tar bort en adress så blir det samma resultat på ALLA med samma adress, med risk för förlorad eller förvanskad information (varje tecken måste vara identisk för att något ska slås samman, precis som med källor etc)

spelar ingen roll om du endast slår ihop källor heller... adresser påverkas oavsett

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #8 skrivet: 2021-03-28, 09:45:45 AM »
Ja det låter ju knasigt...

Jag använder inte Adress men det har inget med det här att göra.

Men dessutom slår jag inte ihop källor med den funktionen, jag gör alltid eventuella justeringar/hopslagningar av källorna manuellt.
Jag känner osäkerhet med den funktionen och vill undvika att det händer något oförutsett en masse.
Sen har jag inte sett behovet att slå ihop källhänvisningar

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 504
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #9 skrivet: 2021-03-28, 13:27:12 PM »

Edit: Testade detta just i den senaste versionen, adresser slås fortfarande ihop när man slår ihop källor

Kan du beskriva hur du går till väga när du reproducerar detta? Jag har aldrig stött på detta och jag gör sammanslagning av källor lite då och då.

Adress borde inte vara knutet till källor utan till händelsen. Om detta sker så måste det vara en bugg i programmet.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Björn

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #10 skrivet: 2021-03-28, 19:42:54 PM »
Citera

Kan du beskriva hur du går till väga när du reproducerar detta? Jag har aldrig stött på detta och jag gör sammanslagning av källor lite då och då.

Adress borde inte vara knutet till källor utan till händelsen. Om detta sker så måste det vara en bugg i programmet.

Mycket enkelt, och lät prova själv (men skapa gärna en ny databas först): lägg till en adress på två personer tex, se till att det är stavat lika, slå sedan ihop källor, ändra eller radera sedan adress på ena personen och se om det ändrats på den andra personen

För mig händer detta varenda gång. Har påpekat detta för rätt länge sedan (Genney 2) men inget verkar ha hänt.. Obs, det står ett meddelande om att adresser slås ihop, vilket man hinner läsa om man har tillräckligt stor databas, så jag är inte övertygad om att det är en bugg, kanske en mera en oavsiktlig funktion?

PS. Får du ej samma resultat kanske det kan ha o göra med inställningar för tex utökade källhänvisningar (eller vad det heter), inte provat den möjligheten

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 504
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #11 skrivet: 2021-03-29, 13:05:43 PM »
Jag testade enligt din beskrivning, Björn, och jag får samma resultat. Nu brukar jag inte ändra adress för enskild individ i Adress utan flyttar individen blir det en ny händelse. Man jag kan förstå att detta skapar problem för vissa. Detta måste väl ändå vara en bugg?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Björn

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: koordinater och platsregister för adress och fastigheter
« Svar #12 skrivet: 2021-03-30, 19:16:49 PM »
Jag skulle föredra om adresser inte delades överhuvudtaget så att man fritt kan skriva precis vad som helst. Känner man inte till fulla adressen med postnummer och postort utan t.ex. bara Gata och nummer ja då kommer man få problem förr eller senare eftersom många gatunamn finns på många olika platser

Antingen det, eller att det hela fick sig en rejäl uppdatering så man dels kan se om adress delas, och vilka som då delar den så man har kontroll över det, det har man inte alls idag

Tills dess undviker jag dessvärre funktionen som pesten! :)