Författare Ämne: Sverigekartan  (läst 1749 gånger)

Farfar

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #30 skrivet: 2021-05-19, 10:35:30 AM »
Jag har på annat ställe presenterat min fråga till Lantmäteriet varför de har tagit bort en utmärkt karttjänst och ersatt den med en mycket sämre. Svaret som jag fått tycker jag bättre hör hemma i denna tråden.

Svaret från Lantmäteriet.

Hej,

Tack för dina synpunkter, jag tar dem vidare till dem som har hand om e-tjänsterna hos Lantmäteriet.

För det första så är tjänsten Kartsök och ortnamn byggd på en föråldrad teknisk plattform och var tvungen att ersättas. Valet blev att bygga en enklare, modernare karttjänst utan att bli för komplicerad för att kunna möta en väldigt bred användarskara (Min karta, https://minkarta.lantmateriet.se/ ). Inriktningen är tydlig i att våra e-tjänster ska lösa enkla behov för allmänheten och inte serva professionell verksamhet. Lantmäteriet har fortsatt ett uppdrag att ta betalt för geodata och vill man styra innehållet helt själv så säljer vi geodatatjänster som man bygga sitt eget gränssnitt mot eller lägga in i ett GIS. Vid övriga frågor om detta, vänligen kontakta Geodatasupport. Du når dem på:

Telefon: 026-63 36 00
E-post: geodatasupport@lm.se

Jag kan bara tolka detta som att de tyckte att den var för bra för att vara gratis.
De vill tjäna pengar på det dom gör. Och det är ju förståeligt.
Men om man har vant sig att använda en bra produkt som dessutom är implementerad bland annat i Genney så blir man snällt sagt irriterad.
Jag skall kontakta deras Geodatasupport och fråga om de har en produkt liknande Kartsök och ortnamn och vad den i så fall kostar.
Återkommer med info om detta så småningom.