Författare Ämne: Sverigekartan  (läst 781 gånger)

LasseMas

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Sverigekartan
« skrivet: 2021-03-29, 16:45:35 PM »
Jag noterade idag att Sverigekartan inte längre är tillgänglig. Världskartan fungerar.
Vad har hänt?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1970
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #1 skrivet: 2021-03-29, 18:30:19 PM »
Har inga problem med Sverigekartan - kontrollera att den är positionerad innanför fönstret.

tobbet

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-03-29, 18:41:13 PM »
Samma problem här. Blir bara en vit bakgrund hur än lite eller mycket man zoomar. Har fönstret maximerat.
Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 317
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-03-29, 18:49:37 PM »
Samma här. Oavsett om jag markerar en plats i Sverige eller i övriga världen. Endast en knappnål i ett vitt fält.

Edit: Väljer jag Karta under Verktygs menyn så ser det rätt ut och efter jag gjort det så fungerade det även när jag går via platsregistret.
« Senast ändrad: 2021-03-29, 18:53:16 PM av StefanH »
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

LasseMas

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-03-29, 19:17:43 PM »
Förtydligande:
Om jag väljer att redigera en känd plats med världskartan, så funkar det, men om jag väljer Sverigekartan så får jag bara upp en kartnål på en vit karta. Kartnålen har ju samma position som på världskartan, så då borde ju sverigekartan vara riktigt positionerad, eller tänker jag fel?

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-03-29, 21:00:31 PM »
Jag kände mig manad och testa kartan. Jag får också bara en vit bakgrund från Lantmäteriet. Gjorde testen  att gå via Verktyg och karta. Det har ingen betydelse. Lantmäteriet ger bara en vit bild med den röda kartnålen.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1970
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2021-03-30, 12:16:59 PM »
Problemet har nu kunnat upprepas och verkar ha att göra med en ändring på Lantmäteriet - problemet är under utredning.

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2021-03-30, 12:22:20 PM »
Bra att problemet är identifierat.

StefanH

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2021-03-30, 20:15:50 PM »
Problemet har nu kunnat upprepas och verkar ha att göra med en ändring på Lantmäteriet - problemet är under utredning.
Tyvärr har Lantmäteriet tagit bort tjänsten Kartsök och ortnamn och ersatt den med något mycket sämre.
Kartbilden är mindre och jag hittar inget sätt att kopiera koordinaterna. Många andra tjänster är också ändrade.
En typisk ändring för ändringens skull.  :(
Stefan Hagstedt

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2021-03-30, 20:30:19 PM »
Kartsök och ortsnamn var helt klart bra.
Är det "minkarta.lantmaeriet.se" du menade som ersättare? Jag har inte använt den så mycket ännu, men om man klickar på en punkt så kommer det upp en ruta med koordinater som går att kopiera.

StefanH

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2021-03-30, 21:10:44 PM »
Kartsök och ortsnamn var helt klart bra.
Är det "minkarta.lantmaeriet.se" du menade som ersättare? Jag har inte använt den så mycket ännu, men om man klickar på en punkt så kommer det upp en ruta med koordinater som går att kopiera.
Ja, du har rätt. Jag missade länken med Min karta och såg bara Ortnamn. Min karta fungerar lika bra. Tack för det. :)
Stefan Hagstedt

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2021-03-30, 21:12:01 PM »
Superbra  :)

LasseMas

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2021-03-31, 10:18:40 AM »
Visst kan jag gå till "minkarta.lantmateriet.se" och hämta koordinater men jag hoppas att direktkopplingen i Genney fixas till. Det är väl bara nåt API som Lantmäteriet har ändrat gissar jag.

Nalle

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2021-03-31, 11:43:36 AM »
Kartan försvann samtidigt som Lantmäteriet stängde "Kartsök och ortsnamn" så det är väl i sambandet men det verkar redan vara konstaterat. Men tittar man på kartan som "Sveriges hembygdsförbund" har, https://www.hembygd.se/shf/plats/8;type=fullsize, så är det samma karta och den är kvar. Någon annan koppling kanske.

Angående "Min karta" så har är det ju möjligt att kopiera koordinat där men för övrigt är den bedrövlig jämfört med "Kartsök och ortsnamn". Sökverktyget kommer inte i närheten av det som fanns i där. Det sökverktyget finns  i tjänsten "Ortsnamn" och där finns också koppling till karta. Men där saknas möjlighet att kopiera koordinaten. Den visas för den position muspekaren har men går inte att kopiera. Man får skriva ner den.

Jag har mailat till Lantmäteriets kundtjänst om det vad jag tycker om att dom stänger en förnämlig karttjänst och ersätter den med en sämre. Är det någon fler som tycker samma så på dom med mail.

StefanH

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2021-03-31, 16:21:15 PM »
Jag har mailat till Lantmäteriets kundtjänst om det vad jag tycker om att dom stänger en förnämlig karttjänst och ersätter den med en sämre. Är det någon fler som tycker samma så på dom med mail.
Det gjorde jag omgående när jag såg vad de gjort. Bra att/om fler lämnar feedback om de inte gillar förändringen.
Stefan Hagstedt