Författare Ämne: Dubbletter föranlett av anförluster  (läst 3505 gånger)

flitige_gunnar

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Dubbletter föranlett av anförluster
« skrivet: 2021-03-30, 14:38:30 PM »
Har märkt att jag har minst 2 stycken anförluster i mitt träd, förmodligen ytterligare någon, för jag har minst 200 dubbletter som är så gott som säkerställda dubbletter. Jag har snart 9000 namn i mitt träd, och det blir ohållbart med alla dessa dubbletter som blir bara fler och fler. Jag vill börja plocka bort dessa dubbletter, men vet ej hur jag skall gå tillväga, det finns ju en "sammanfoga-knapp" under dubbletter, men vad händer då, vilken av dom 2 blir den aktiva som kommer ligga kvar i trädet, och vad händer med barn och barnbarn o.s.v. till denna person ?

Nån som har nån bra "plan" för hur man fixar till detta ?

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Dubbletter föranlett av anförluster
« Svar #1 skrivet: 2021-03-30, 20:12:23 PM »
När du gör en dubblettkontroll så har du möjlighet att göra en jämförelse för att säkerställa om det är en dubblett eller inte. Där kan du även välja vem som ska vara Dominant.
När du sedan väljer att Sammanfoga så kan välja vilka händelser som den Dominanta personen ska ha kvar och vilka han/hon ska ärva från dubbletten.

Jag föreslår att du antingen duplicerar ditt register och testar där för att se hur resultatet blir eller skapa ett nytt register och skapa några dubbletter och jobba med dessa där för att lära.

Jag har ett Test-register jag använder när jag vill testa och kolla vissa saker. Något jag rekommenderar.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #2 skrivet: 2021-03-30, 23:40:27 PM »
Finns bland de videor jag gjorde för version 2 på https://hans.cecdesign.se/slaktforskning/slaektforskarprogram/genney-video
Ser något annorlunda ut i 3:an, men principen är densamma.
Hans Rosenlund

flitige_gunnar

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-04-04, 09:07:32 AM »
Hej båda, och tack för bra information.

Har fixat ett test-register och håller på och experimenterar, och när jag jämför med ett gammalt DISGEN (8.2d), som jag hade tidigare, så är genney suveränt, verkar enkelt och intuitivt. Har dock hamnat i några situationer där jag inte vet riktigt hur jag skall gå tillväga, och det är när jag får olika barn med på respektive sidor, alla är inte med på den andra sidan.

Jag har resonerat att det bästa är att börja från nutid och gå bakåt i tiden så att jag inte missar information från någon av dubbletterna, som kan missas beroende på vem jag väljer att bygga sammanslagningen på. Jag tar då barnet här på 1900-talet som inte har några barn och kollar igenom att allt finns med som jag vill ha, och så slår jag dom samman, och då har jag sedan en "odubblerad" barnaskara för föräldrarna, och har då lätt att kunna slå ihop föräldrar-dubbletterna, och går vidare generation för generation tillbaks i tiden. Jag menar att om jag börjat tvärtom, så långt tillbaks i tiden som möjligt, och gått mot nutid, så hade jag kanske missat något som jag skrivit på någon sida som jag då väljer bort, för det kan ju finnas information på barn, barnbarn, barnbarns barn och så vidare som ibland är på den ena sidan och ibland på andra sidan som jag vill ha med, och här väljer ju programmet bara dom som ligger på den sidan jag väljer att bygga mitt val på.

Gunnar

flitige_gunnar

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-04-12, 11:11:24 AM »
Jag kanske var otydlig i min förklaring.

Jag har nu efter ha fått bort säkert 4-500 dubbletter, fortfarande ett trettiotal familjer förmodligen fler än så då jag inte gått igenom alla (har runt 500 dubbletter kvar, men merparten av dessa är inte dubbletter), och som konkret exempel, så har jag på ena av dubblett-sidan, paret med huvudpersonen, föräldrarna till huvudpersonen, och 5 barn (med alla ättlingar till dessa 5 barn fram till nutid). Som dubblett till denna huvudperson har jag samma man (med maka) utan allt det som jag nämnt, men med ett barn som inte finns med i barnaskaran på 5, på andra sidan. Det är alltså 6 barn till denna huvudperson med maka.

Hade den dubbletten bara haft en liten gren framåt i tiden kunde jag ju lagt in honom manuellt efter att ha slagit samman huvudpersonen, men det är en rejäl gren, och det är föranlett av en anförlust långt tillbaks i tiden, så det är frågan om långt mer än hundra personer till nutid, så det blir ett jobb på kanske flera onödiga timmar ?

Så nu har jag ca ett 30-tal dubbletter som i sin tur genererar "dubblett-barn" och så vidare förutom det konkreta exempel jag nämnt.

Jag vill kunna välja sidan med det mest relevanta och sedan "sticka in" den enda på dubblettsidan som inte har några föräldrar på sig, men jag hamnar vid sammanslagningen (förhandsvisningen) att jag visserligen får med det barnet, men med ett dubblerat gifte med samma maka, alltså 2 giften på huvudpersonen med samma maka, när det bara är ett gifte, och jag vet inte hur jag skall göra ?

Någon som har ett bra knep ?

Bifogar 2 bilder dels hur situationen ser ut, och jag kan alltså inte genom att testa olika bockningar få fram ett gifte med alla sex barnen i barnaskaran, som det skall vara.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #5 skrivet: 2021-04-12, 12:16:52 PM »
Är inte makan Maria Olofsdotter i de båda sidorna också en dubblett? I så fall får du slå ihop dessa efter hopslagningen av maken (som då får två hustrur med samma namn). Om den högra Marian inte har några andra släktkopplingar, kan det vara enklare att flytta barnet till den andra kullen (byta moder i Familjefliken) och sedan radera henne. Men det är kanske mera komplicerat än så, jag fattar inte riktigt ditt resonemang om anförluster.

I högra sidan har du avkryssat Personanteckningar. Om där står något viktigt bör det kanske komma med i sammanslagningen?
Hans Rosenlund

flitige_gunnar

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2021-04-12, 19:35:00 PM »
Hej Hans.

Som svar på din första fråga, så är även makan Maria Olofsdotter en dubblett, och som jag ser det, så spelar det ingen roll vilken av maken eller makan jag tar först, för även Maria dyker upp på ena sidan med 5 barn, och på andra sidan med ett barn, som inte finns med på första sidan (jag hittade då sex barn i denna familj till slut).

Väljer jag att slå ihop maken, så får han en familj på antingen 5 barn, eller 1 barn, och gör jag så för makan, så blir det likadant, jag får inte alla 6 barnen i samma familj. Jag kan låta bli att välja bort något från ”familj”, men då får jag som jag nämnde 2 stycken familjer på honom med samma maka (en familj med 5 barn, och den dubbletterande familjen med 1 barn). Jag vet ej hur jag skall kunna se till att det barnet som är ensamt på en sida (och inte finns på andra sidan), att kunna foga in honom i familjen med barnaskaran på 5 stycken, har prövat med att trixa med olika i och urbockningar, men inga bra resultat.

Många av mina dubbletter är ju genererade av kusin/kusin-gifte, kusin/kusinbarns-gifte och till och med syskon/syskon-barnsgifte, och jag har förmodligen något syssling/syssling-gifte som jag inte kunnat lokalisera i detalj ännu, och detta gör ju, att när jag inte har uppmärksammat att dessa då mynnar ut nånstans ur samma föräldrar, så dubblerar jag dom oavsiktligen, och alla barn, barnbarn osv. som kommer efter detta blir dubblerade. Ibland när jag kommit några generationer framåt så är det nåt bekant över det hela, och då har jag stoppat, men inte alltid jag uppmärksammat detta, så ibland har jag långtgående grenar från 1700-talet fram till nutid, som är direkta kopior, och då blir det många dubbletter,

Började en gång i tiden med DISGEN 8.2d, och där fick jag inga tydliga varningar på dubbletter, och då gjorde jag bara blodslinjen bakåt i tiden, men nu när jag har DNA-testat mig och frugan inklusive svärföräldrar, så har jag breddat släktforskningen till att ha med alla barnen och vilka dom gifte sig med och deras familjer framåt i tiden, och allt detta gjordes då i DISGEN, där jag inte haft detta mycket mera kraftfullare instrument som finns i Genney, så det blev en massa dubbletter tyvärr, och det värsta är att jag då ”lyckats” med det som jag exemplifierar i mitt förra brev och på ytterligare ett drygt 30-tal andra familjer, där barn är med på bara en sida, och vice versa barn på den andra sidan är inte med på första. Det är alltså inte så att jag kan välja en sida och få med alla barn i familjen, och jag kan ej heller (vad jag hittat), ta vissa barn från ena sidan och lägga på något barn eller några barn från andra sidan.

Nu tvekar jag att lägga in nytt, då det verkar bli väldigt snårigt, innan jag löst dessa ”större” hinder.

Fråga på om det är oklart, för det är det nog fortfarande.

Tackar hittills för den hjälp jag fått, det har tagit mig en bit på väg i alla fall.

Gunnar

flitige_gunnar

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2021-04-12, 19:39:15 PM »
Glömde ta med att avbockningen du såg var bara en dublett av det som stod i personanteckningar.

(Lite dumt att man inte kan se vad som skrivits i tråden när man skall svara, i denna svarsbild)