Författare Ämne: Fader okänd  (läst 1374 gånger)

Farfar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Fader okänd
« skrivet: 2021-05-12, 07:39:20 AM »
När jag ännu inte har forskat på en individs föräldrar så står det i antavlan i Genneys program på datorn + ny far och + ny mor.
Modern hittar jag och skriver in uppgifterna om henne men barnet är oäkta och fadern okänd.
I Genney på antavlan står det då fortfarande + ny far.
Jag har en massa + ny far i mitt register utan att veta vilka av dessa där fadern är okänd och vilka som jag inte har gjort klart ännu.
Jag skulle vilja att det i antavlan står okänd (eller liknande) när fadern faktiskt är konstaterad okänd. Då behöver jag inte klicka fram honom i biografin för att konstatera detta.
Jag kan ju inte skapa en ny individ som heter Okänd. Han skulle ju då bli en häradsbetäckare med en massa barn i hela Sverige och dessutom utomlands också.
Någon som har ett tips?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
    • Visa profil
SV: Fader okänd
« Svar #1 skrivet: 2021-05-12, 13:18:12 PM »
Vet inte om jag förstått rätt men om du lyckats konstatera att fadern är okänd kan du väl lägga till en person som heter okänd och resten står som ny far?

Hr F

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
SV: Fader okänd
« Svar #2 skrivet: 2021-05-12, 15:53:45 PM »
Man kan ha flera "okänd". Jag har drösvis med "N N" i mina träd.

Farfar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Fader okänd
« Svar #3 skrivet: 2021-05-13, 08:02:39 AM »
Tack för svar.
Tänkte mig att det skapades en "Okänd" som hade en relation till många kvinnor och barn och att detta skulle stöka till familjerelationerna.
Självklart kan man skapa flera "Okänd".
Då kan an ju dessutom enkelt lista alla okända fäder.
Tack.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Fader okänd
« Svar #4 skrivet: 2021-05-13, 10:57:34 AM »
Ett släktregister innehåller ju alltid ett stort antal öppna trådar; både bakåt och framåt i tiden, och åt sidan. Jag är därför principiellt emot att sätta statiska "stoppklossar" i trädet, t ex "okänd fader", "inga barn" eller "färdigforskad". Det är ju inte alls uteslutet att flera anor, barn, syskon och annat dyker upp i den vidare forskningen!

Jag jobbar mera efter principen att istället märka möjligheter och antaganden genom att lägga personerna till olika grupper, t ex "Oforskade anor" och "Oforskade familjer" när jag har något mer eller mindre att gå efter. Jag gör då oftast några Anteckningar i forskningsfliken om hur jag ska gå vidare. Grupperna kan vid behov temporärt färgläggas, och grupptillhörigheten avbockas när man kommit vidare.

När fadern officiellt anges som okänd i födelsenotisen skriver jag in det som en anteckning, vilken också kan sökas och färgas. Jag borde kanske också skapa en grupp "Fader okänd/oangiven" för snabbare färgmarkering. Även "Moder okänd" torde vara högst relevant, då kvinnorna i äldre tider bara var ett "h" i längderna - om ens det. Med denna metod är det barnet som blir färgmarkerat; föräldern står kvar som "+ Ny far/mor", och man slipper en massa "dummies" i sitt register. Naturligtvis ska man registrera vederbörande om det finns några personuppgifter, eller om man lägger in Personanteckningar, Att-göra eller Anmärkningar - eller om man anknyter en Grupp. I dessa fall kan man spara utan att ange namnet, och det kommer då att stå <Namnlös> i personrutan.

Det finns naturligtvis många olika sätt att tänka och arbeta, och detta är mitt...
Hans Rosenlund

Shinzon

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Fader okänd
« Svar #5 skrivet: 2021-05-14, 03:51:24 AM »
En sak till att inte lägga in någon i rutan för ny far, när man ska skriva ut släktträdet så blir det inte några rutor där denna person är.

Farfar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Fader okänd
« Svar #6 skrivet: 2021-05-14, 08:25:56 AM »
Tack för synpunkter. Att göra och anteckningar kan man inte använda för mycket. Och att skapa grupper är en fantastiskt bra funktion i Genney.
Dock - Om det till en individ står både ny far och ny mor så innebär det för mig att jag inte har kommit längre tillbaka i tiden, i alla fall inte just nu och att det givetvis går att forska vidare.
Tyvärr så betraktades modern som oren fram till det att hon blev kyrktagen. I vissa/många födelseböcker skrevs inte moderns namn in. Då får man dessutom en moder okänd. I dessa fall så är det intuitivt för mig att de är okända. De är ju dock inte någonstans angivna som okända i kyrkböckerna.
När det gäller fader okänd så är ju detta dock angivet i kyrkböckerna och jag anger ju då givetvis detta. Kan tänka mig att sätta detta som förslag ovan. Underlättar om jag kan se det direkt i antavlan.
Ingen släktforskning är statisk. Jag har inte kommit längre - just nu. Eller jag har valt att inte fortsätta längre. Men det går alltid att söka mer.
Jag ärvde min fasters släktforskning för många år sedan. Min farfars farfar var den äldste anfadern som hon hittat. Jag bläddrade igenom böcker i ett antal av närliggande socknar och hittade honom och därmed två generationer ytterligare. Släktforskning består för mig bland annat att bläddra igenom böcker på tre-fyrahundra sidor. Det finns alltid mer att göra. Jag började för många år sedan med egna skapade Excelark. Möjligtvis att Holger fanns just då.
En sak vet jag och det är att jag kommer aldrig att bli klar.