Självklart inte Jakob. Fritexten är ju dessutom baserad på faktauppgifter. Men jag presenterar dessutom mitt släktforskningsprogram på webben. Har en egen hemsida. Jag konstaterar att endast en liten del av mina släktingar inkluderat avlägsna sådana inte är intresserade av att ens gå in och titta och de som går in och tittar gör det en gång och inte mer. Självklart kan jag inte ändra på folks intresse men jag kan ju göra vad jag kan för att fånga det.
Så här ser Min mors tre första levnadsår ut i släktforskningsprogrammet:
Maud Pfrunder
Kön: Kvinna Referensnummer: m Levnadsålder: 68
Far: Emil Pfrunder (1886–1960)
Mor: Theresia Augusta Larsson (1888–1970)
Född 1916-11-12 i Gråmanstorp, Kvidinge, Kristianstads län, Sverige
Jag kan ej finna henne i födelseboken från Gråmanstorp (Klippan). Antagligen för att hon ej är döpt. Hon finns i Kungsholm CI:37 (1916-1916) sid 114. Löpnummer 819. Född 12. Förnamn Maud. Fader: Pfrunder, Emil, Verkmästare, Schweizisk undersåte fr. Männedorf i Schweiz. Född 86 29/12. L.B. 1915:102. Moder: h.h. Larsson, Terezia Augusta, 17:e roten. Född 8/10 88. g. 22/5 15. Döpt: Icke. Barnet är anmäldt af modern i bref 4/2 19. (L.B.=lysningsbevis, g=gift. min anm. JanE.)
Bosatt (0) 1916-11-12 i Tegelbruket 2, Stockholm, Stockholms län, Sverige
Kvarteret Tegelslagaren 4. d. Maud. Född 1916 nov. 12. Folie 211 i födelseboken. Född i Khs. (Datumet stämmer e jexakt då boken är mellan 1885 och 1926. Min anm. JanE.)
Bosatt (0–≈3) mellan 1916-11-13 och 1919 i Fleminggata 22, Kungsholm eller Ulrika Eleonora, Stockholms län, Sverige
Namn: Maud Pfrunder. Titel: Dotter. Födelseuppgifter: 1916-11-12 (Kungsholm) Stockholms stad. Status: Ogift, Barn inom äktenskapet. Gata: Fleminggatan 22. Fastighet: Tegelslagaren 4. Littera: N 4. Församling: Kungsholmen. Inflyttningsuppgifter: Född 1916-11-12. Utflyttningsuppgifter: Utflyttad 1919-02-05 till ort utanför Stockholm Malmö Sankt Pauli.
Och så här ser det ut när jag skrivit om det:
Maud Pfrunder 1916-11-12 till 1985-05-01
Lite trickigt att hitta var Maud föddes.
Det står på flera ställen att hon är född i Gråmanstorp, det som numera är Klippan i Kristianstads län. Hon finns dock inte i födelseboken i Gråmanstorp. Men jag har hittat henne i Kungsholm i Stockholm. Så här står det i födelseboken i Kungsholm.
Fader: Pfrunder Emil, Verkmästare, schweizisk undersåte från Männedorf i Schweiz. Han är född 1886 den 29 december. Lysningsbevis 1915:102.
Moder: hans hustru Larsson, Teresia Augusta, 17:e roten. Född 1888 den 8 oktober. De gifte sig 1915 den 22 maj. Detta var mer än ett år innan Maud föddes. Det står vidare att Maud inte blev döpt.
Barnet är anmält av modern i brev 1919 den 4 februari. Detta är mer än två år efter att Maud föddes. Konstigt. Normalt sett så skickar födelseförsamlingen en avisering om födelsen till hemortsförsamlingen. Då Emil var icke troende så kan det vara en anledning att familjen ej har varit med i samtliga relevanta kyrkoböcker. Jag kan ej hitta dem i husförhörsböckerna i Gråmanstorp heller. Men att det ser ut som det gör kan bero på att de faktiskt bodde i Gråmanstorp.
Emils far som också hette Emil bodde i Gråmanstorp och var anställd på Klippans Kromläderfabrik åtminstone mellan 1912-07-01 och 1913-05-31. De arbetade ofta på samma ställe samtidigt eller i alla fall nästan samtidigt. I Stockholm, Malmö och Simrishamn bland annat. Varför inte i Gråmanstorp också? Mauds far Emil kan ju ha arbetat där samtidigt och dessutom stannat där till efter det att Maud föddes. Fast det går inte att belägga från kyrkoböckerna utan får vara ett antagande.
1919 den 11 februari flyttar de till Östergård 1 i Malmö, Sankt Pauli församling.
Och nu plötsligt ser jag något. Therese har anmält Mauds födelse till Kungsholms församling 1919 den 4 februari. Detta är bara sju dagar innan de flyttar till Malmö. Jag kan tänka mig att vid flytten så har de inte hittat Mauds födelsenotis i någon kyrkbok och därför uppmanat Therese att anmäla det till Kungsholms församling.
Efter födelsen då.
Jag hittar Therese och Maud i en mantalsförteckning i Stockholm. Den är mellan 1885 och 1926 och ingen tidpunkt står angivet För Maud och Therese.
I vart fall så bor de på Tegelbruket 2, kvarteret Tegelslagaren 4. Therese står som sköterskebiträde. Och dessutom som gift Pfrunder. Även detta kan tyda på att Emil var i Gråmanstorp men behöver ju inte vara så.
Nästa uppgift som jag har skrivit in om Maud är att de bodde på Fleminggatan 22 även här fastigheten Tegelslagaren 4. Hon flyttar härifrån till Malmö Sankt Pauli 1919 den 5 februari som nämnt ovan.
Fortsättning följer.
Det intressanta är att jag hittade nya uppgifter som jag inte sett innan. Det framgår av texten ovan.
När jag skriver en biografi (fritext) så måste jag ju ändå göra det i en ordbehandlare. Det blir för mycket flippande fram och tillbaka om jag skall skriva in det direkt i personanteckningar. Och då har jag ju dokumentet så att säga gratis. Men det är ett mycket bra tips från dig att lägga in texten under personanteckningar dessutom och då kommer det ju inte för långt från släktforskningen (Gedcom).
Jag har mellan tre och fyratusen personer i min släktforskning. Fritext är itressant för mellan 50 och 100 av dem.
Tack för synpunkter och tips.