Författare Ämne: Lantmäteriet  (läst 339 gånger)

Farfar

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
Lantmäteriet
« skrivet: 2021-05-17, 09:15:56 AM »
Jag har mejlat Lantmäteriet idag.
Jag är bedrövad över att de har nedgraderat en fantastisk produkt till en som är mycket sämre.
Här mejlet:

Hej!

Använde er tjänst kartsök och ortnamn för något år sedan.
Det var en helt fantastisk tjänst och ett utmärkt hjälpmedel.
Jag kan inte hitta den längre utan den är ersatt av en tjänst som är mycket mycket mycket sämre.
Varför i hela fridens namn då?
Finns den gamla kartan kvar som betaltjänst? Om inte så förstår jag nada. Varför har ni ersatt en fantastisk tjänst med en urdålig?
Om inte så hoppas jag att ni lyssnar på alla de användare som hört av sig till er och gör den tidigare karttjänsten tillgänglig igen.
Lantmäteriet är en myndighet. Jag vet inte fullt ut vad ert uppdrag består i förutom att kartlägga Sverige.
Men ni bör väl som myndighet vara så pass transparenta så att ni kan svara på varför ni ersätter en fantastisk produkt med en dålig.

Bästa hälsningar
Jan Edelius

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 352
    • Visa profil
SV: Lantmäteriet
« Svar #1 skrivet: 2021-05-17, 10:30:39 AM »
Bra att fler hör av sig till Lantmäteriet i denna fråga.
Det har även diskuterats i denna tråd:  https://genny.se/content.php?rid=102
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2030
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-05-17, 12:47:14 PM »
Vet inte om jag förstått rätt men är det den här https://historiskakartor.lantmateriet.se/historiskakartor/search.html?

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 352
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-05-17, 13:05:03 PM »
Vet inte om jag förstått rätt men är det den här https://historiskakartor.lantmateriet.se/historiskakartor/search.html?
Det är denna: https://minkarta.lantmateriet.se/

I förra versionen skrev man in län, kommun och ort i sökfälten. Denna filtrering saknas nu så man kan få upp över 100 träffar om man söker på ett vanligt namn.
Vad gäller "kopplingen" till Genney så kunde man tidigare även kopiera koordinaterna och använda knappen Klistra in när man lade in nya platser i Platsregistret. Detta går inte nu då koordinaterna anges på ett annorlunda sätt. Men kan kanske du fixa?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-05-17, 15:32:54 PM »
Jag mailade också till dem för en dryg månad sedan med liknande besvikna klagomål. Jag delade med mig av svaret jag fick här, i tråden som Stefan nämnde ovan (hans länk fungerade dock inte).

Därefter kändes det tämligen uppgivet att försöka argumentera med dem. De verkar inte det minsta öppna för synpunkter. Det är som att de inte förstår att en webbapplikation kan vara enkel att använda för allmänheten samtidigt som den innehåller vettiga och bara marginellt mer avancerade funktioner för folk som vet vad de håller på med.

Nu är jag mest rädd för vad de tänker utsätta Historiska kartor för, eftersom det verkar vara deras nuvarande huvudprojekt att "förenkla" även den.

Farfar

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-05-17, 16:32:30 PM »
Nej Administrator. Det var ungefär samma karta som idag men som nämnts i övriga inlägg så hade den mycket bättre sökfunktioner. Tror den kanske hette Karta och platser eller något sådant. Går nog att hitta detta i forumposter i samband med eller strax innan Genney började använda den.
Man kunde dessutom söka på fastighetsbeteckning och kvarter med kvartersnummer. Dessa var dessutom inlagda i kartan.
Sökte idag i Min Karta efter kvarteret Linden i Simrishamn. Det enda som gav ett resultat var att söka på Linden utan kvarter eller Simrishamn. Då fick jag fram ungefär 100 poster och efter att ha bläddrat igenom dessa så hittade jag Linden i Simrishamn. Då jag klickade på den så kom jag så småningom till Simrishamn med an kartplupp med beteckningen plats.
I den förra kartan så kunde jag direkt leta efter Kvarter Linden i Simrishamn och kom då till Kvarteret i Simrishamn. Då hade jag alla kvartersnamn och nummer i kartan i hela Simrishamn. Detsamma gäller givetvis hela Sverige.
Ibland så måste man ju tyvärr acceptera försämringar. Det är väl OK om man får en vettig förklaring till det. Men i detta fallet tycks Lantmäteriet komma med kvasiförklaringar. Trist.
Ser fram emot svaret från Lantmäteriet som skall komma om någon dag.
Trist.