Författare Ämne: Hur gör ni vid alla flyttar hit och dit?  (läst 6924 gånger)

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Hur gör ni vid alla flyttar hit och dit?
« skrivet: 2021-05-18, 17:45:59 PM »
Hej,

Som rubriken. Skapar ni en "Egen händelse/Bostadsort" tar med maken/makan vid flytt till olika platser? Jag har gjort det men det visar sig bli felaktigt datum ena personen dör mitt i hfl/in- och utflyttning då det i regel är i 5-års perioder. Märkte detta idag när jag redigerade/la till alla flyttar som makarna har gjort. Hur gör ni i dessa fall? Eller anger ni alla flyttar för varje person i stället för per familj?
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
SV: Hur gör ni vid alla flyttar hit och dit?
« Svar #1 skrivet: 2021-05-18, 18:46:59 PM »
Registrerar händelser på personer.
Inte på familj.
Just av den anledning som du nämner

Gör dessa  "egen händelse"
Inflytt
Utflytt

Dessa är ju faktiska händelser.

Regisrar var de bor med händelsen "Bosatt"
Detta är ju händelsen att personen bor någonstans.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-05-18, 20:15:25 PM »
Tackar
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-05-18, 20:19:21 PM »
Jag använder Bosatt och skriver Från YYYY-MM-DD till YYYY-MM-DD. Sedan använder jag Dela-funktionen och kryssar i de personer som följer med. Om någon av de medflyttade avlider under den perioden så tar jag bort Från och till YYYY-MM-DD för den personen.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-05-18, 20:30:21 PM »
Jag använder händelsen Bosatt och anger som datum den tidsperiod som personen bodde på en plats, exempelvis från 1892-11-23 till 1924-12-01 och knyter därtill alla relevanta källor som placerar personen där.

För familjer börjar jag alltid hos en av föräldrarna och delar sedan den händelsen vidare till övriga familjemedlemmar via Genneys fiffiga nya funktion som skapar kopior av händelsen för valda personer. Dessa kopior modifierar jag sedan vid behov för varje individ. Kanske flyttade äldsta sonen ifrån familjen under en av familjens bosättningar, eller så dog det en dotter, och då ändrar jag slutdatumet och tar bort eventuella överflödiga källor.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-05-18, 22:55:23 PM »
Jag använder Bosatt och skriver Från YYYY-MM-DD till YYYY-MM-DD. Sedan använder jag Dela-funktionen och kryssar i de personer som följer med. Om någon av de medflyttade avlider under den perioden så tar jag bort Från och till YYYY-MM-DD för den personen.

Den funktionen har jag totalt missat. Tack alla för hjälpen.
CachyOS KDE + Genney 4.x

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2021-05-19, 08:13:01 AM »
Nu har jag testat "Dela" men hur ser jag att bostadsplatsen är delad? Går jag in igen i "Dela" är altt avbockat dom jag bockade i. Ska det funka så? Man borde väl se nånstans att man har delat en "bosatt"

Tack
CachyOS KDE + Genney 4.x

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2021-05-19, 11:46:18 AM »
Nu har jag testat "Dela" men hur ser jag att bostadsplatsen är delad? Går jag in igen i "Dela" är altt avbockat dom jag bockade i. Ska det funka så? Man borde väl se nånstans att man har delat en "bosatt"

Tack
När du öppnat dela-verktyget för en händelse och bockat i de familjemedlemmar du vill dela händelsen med klickar du på OK, varpå händelsen delas. Vill du se de resulterande kopiorna av händelsen får du gå in och titta i levnadsbanorna för personerna du delat med. Om du väljer att dela samma händelse en gång till har du på nytt alla familjemedlemmar att välja på, det finns inget som hindrar att du delar en och samma händelse till samma person flera gånger.

Bara för att förtydliga: när du delar en händelse till en annan person skapar du alltså kopior av den, alltså detsamma som om du skulle valt att kopiera händelsen och sedan klistra in den hos en annan person, bara med färre klick i de fall du vill dela med flera personer samtidigt. Om du alltså exempelvis delar en händelse med fem barn och sedan ändrar något i originalhändelsen så händer det ingenting med de kopiorna du skapat hos barnen.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2021-05-20, 09:03:58 AM »
Tack, nu är jag med på banan  ;D
CachyOS KDE + Genney 4.x

mikael.daxberg@bahnhof.se

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2021-06-29, 16:09:15 PM »
En fråga hur öppnar man Dela-verktyget?
Jag stod i en bosatt-händelse och tryckte på Ctrl+alt+V enligt handboken men ingenting hände.

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2021-06-29, 18:40:55 PM »
Jag kör win 10 och version 3.0b36 där funkar ctrl+Alt+V eller att högerklicka och välja "Dela".

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2021-06-29, 19:50:29 PM »
En fråga hur öppnar man Dela-verktyget?
Jag stod i en bosatt-händelse och tryckte på Ctrl+alt+V enligt handboken men ingenting hände.

Börja med att skriva in händelsen för en person i familjen. Högerklicka på händelsen och välj Dela alternativt markera händelsen som ska delas och tryck Ctrl++Alt+V.

Observera att inte alla händelser kan delas som t.ex. Födelse, Död och Vigsel.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten