Författare Ämne: Min karta på Lantmäteriet  (läst 390 gånger)

Farfar

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
Min karta på Lantmäteriet
« skrivet: 2021-05-23, 10:31:14 AM »
Jag väljer att starta en ny tråd när det gäller Lantmäteriets karta ”Min karta”. Detta för att det senaste svaret från Lantmäteriet tolkar jag som att det kanske finns en möjlighet att påverka.
Först visar jag min mejlkonversation med Lantmäteriet.

Från: Jan E <jane.edelius@outlook.com>
Skickat: den 17 maj 2021 09:11
Till: Kundcenter Lantmäteriet <kundcenter@lm.se>
Ämne: Kartsök och ortnamn

Hej!

Använde er tjänst kartsök och ortnamn för något år sedan.
Det var en helt fantastisk tjänst och ett utmärkt hjälpmedel.
Jag kan inte hitta den längre utan den är ersatt av en tjänst som är mycket mycket mycket sämre.
Varför i hela fridens namn då?
Finns den gamla kartan kvar som betaltjänst? Om inte så förstår jag nada. Varför har ni ersatt en fantastisk tjänst med en urdålig?
Om inte så hoppas jag att ni lyssnar på alla de användare som hört av sig till er och gör den tidigare karttjänsten tillgänglig igen.
Lantmäteriet är en myndighet. Jag vet inte fullt ut vad ert uppdrag består i förutom att kartlägga Sverige.
Men ni bör väl som myndighet vara så pass transparenta så att ni kan svara på varför ni ersätter en fantastisk produkt med en dålig.

Bästa hälsningar
Jan Edelius

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Från: Kundcenter Lantmäteriet <kundcenter@lm.se>
Skickat: den 19 maj 2021 10:09
Till: Jan E <jane.edelius@outlook.com>
Ämne: Sv: Kartsök och ortnamn

Hej,

Tack för dina synpunkter, jag tar dem vidare till dem som har hand om e-tjänsterna hos Lantmäteriet.

För det första så är tjänsten Kartsök och ortnamn byggd på en föråldrad teknisk plattform och var tvungen att ersättas. Valet blev att bygga en enklare, modernare karttjänst utan att bli för komplicerad för att kunna möta en väldigt bred användarskara (Min karta, https://minkarta.lantmateriet.se/ ). Inriktningen är tydlig i att våra e-tjänster ska lösa enkla behov för allmänheten och inte serva professionell verksamhet. Lantmäteriet har fortsatt ett uppdrag att ta betalt för geodata och vill man styra innehållet helt själv så säljer vi geodatatjänster som man bygga sitt eget gränssnitt mot eller lägga in i ett GIS. Vid övriga frågor om detta, vänligen kontakta Geodatasupport. Du når dem på:

Telefon: 026-63 36 00
E-post: geodatasupport@lm.se

Hej

Jag är ansvarig för det bytet och det är förstås jättetråkigt att du tycker den blivit så mycket sämre. Kan du utveckla lite mer vad det är du tycker fungerar sämre? I grund och botten är det samma kartor som finns tillgängliga och i stor samma funktioner. Berätta gärna mer om vad det är du saknar? Om det är några år sedan, så kanske det Terrängkarta, Vägkartan och Översiktskartan du sett? Dom är sedan några år nedlagda som kartserier utifrån att de var uppbyggda för att tryckas på papper.

Vänliga hälsningar

Tomas Gabrielsson
Produktchef

Här är ett utkast till ett svar som jag tänker sända till Tomas Gabrielsson på Lantmäteriet.

Hej Tomas!

Tack för ditt mejl.
Först vill jag be om ursäkt för mitt något hetsiga mejl. Men besvikelsen var stor när jag var inne på Min Karta och inte kunde hitta de funktioner jag sökte.
Lantmäteriet gör ett fantastiskt jobb och som användare ser jag er hemsida som en guldgruva att ösa ur. Detta då inte minst när det gäller historiska kartor.
När det gäller Kartsök och ortnamn/Min karta så börjar jag komma till åren och minnet är inte vad det en gång har varit. Det är nu ett bra tag sedan jag använde Kartsök och ortnamn men jag skall beskriva vad jag kan komma på.
I kartbilden längst till vänster fanns ett antal ikoner där man kunde välja vad man ville söka på. Man kunde dessutom begränsa sökningen till län, kommun och/eller ort. (Vad jag minns alltså. Hade jag haft tillgång till kartan idag så hade jag kunnat bättre precisera).
Det som gjorde mig nästan salig var att jag kunde söka på kvarter eller fastighet. När jag gjorde detta så fick jag upp en kartbild över till exempel Malmö där alla kvarter med kvartersnummer var inritade och angivna. När jag sökte på fastighet till exempel Simris 10 så fick jag upp en kartbild med samtliga fastigheter inritade och angivna. Detta gjorde att jag kunde botanisera runt och se (gissa) var mina anförvanter bott en gång i tiden.
Jag använder kartan nästan uteslutande i min släktforskning. I kyrkböckerna så är boendeplatserna oftast angivna som ett kvarter och med kvartersnummer i tätort/städer. På landsbygden så angavs boendet som en fastighetsbeteckning med nummer. Nu stämmer ofta inte detta med dagens verklighet. Men som ovan nämnt kan jag då botanisera i ovan nämnda kartbilder så har jag en större möjlighet att komma på ungefär eller exakt var mina anförvanter bodde.
Det finns många släktforskare i Sverige och jag tror att många saknar Kartsök och ortsnamn. Kan Min karta utvecklas till att få med ovan nämnda funktioner är det många som skulle vara tacksamma.

Bästa hälsningar
Jan Edelius

OBS! Jag har ännu inte sänt ovanstående mejl utan hoppas att släktforskarvänner med bättre minne än jag kan komplettera och/eller komma med synpunkter.

westis

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Min karta på Lantmäteriet
« Svar #1 skrivet: 2021-05-24, 20:42:31 PM »
Mycket bra!! Det jag också saknar i Min karta är att likt i Google Maps och hitta.se kunna högerklicka för att kopiera koordinaterna, så att man enkelt kan klistra in positionen i Genney.

Att kunna få upp kartor över historiska fastighetsbeteckningar vore ju också helt fantastiskt! Jag började för sent med släktforskning för att känna till att den möjligheten fanns tidigare. Och Lantmäteriets historiska kartor är väldigt svåra att begripa sig på, om det enda man vill är att hitta var en fastighet låg...

Farfar

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-05-24, 21:29:45 PM »
I Kartsök och ortnamn var det endast aktuella fastigheter som visades. För att finna historiska data får man fortfarande söka i Historiska kartor.

Farfar

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-05-25, 06:31:18 AM »
Har idag sänt nedanstående mejl till Tomas Gabrielsson på Lantmäteriet. Får se om det kan leda till något.

Hej Tomas!

Tack för ditt mejl.
Först vill jag be om ursäkt för mitt något hetsiga mejl. Men besvikelsen var stor när jag var inne på Min Karta och inte kunde hitta de funktioner jag sökte.
Lantmäteriet gör ett fantastiskt jobb och som användare ser jag er hemsida som en guldgruva att ösa ur. Detta då inte minst när det gäller historiska kartor.
När det gäller Kartsök och ortnamn/Min karta så börjar jag komma till åren och minnet är inte vad det en gång har varit. Det är nu ett bra tag sedan jag använde Kartsök och ortnamn men jag skall beskriva vad jag kan komma på.
I kartbilden längst till vänster fanns ett antal ikoner där man kunde välja vad man ville söka på. Man kunde dessutom begränsa sökningen till län, kommun och/eller ort. (Vad jag minns alltså. Hade jag haft tillgång till kartan idag så hade jag kunnat bättre precisera).
Det som gjorde mig nästan salig var att jag kunde söka på kvarter eller fastighet. Tidigare har jag gjort fruktlösa försök att hitta detta. Jag har många gånger tänkt att mejla till kommuner för att höra om de har en karta med dessa uppgifter. När jag i Kartsök och Ortnamn sökte på detta så fick jag upp en kartbild över till exempel Malmö där alla kvarter med kvartersnummer var inritade och angivna. När jag sökte på fastighet till exempel Simris 10 så fick jag upp en kartbild med samtliga fastigheter inritade och angivna. Detta gjorde att jag kunde botanisera runt och se (gissa) var mina anförvanter bott en gång i tiden.
Jag använder kartan nästan uteslutande i min släktforskning. I kyrkböckerna så är boendeplatserna oftast angivna som ett kvarter och med kvartersnummer i tätort/städer. På landsbygden så angavs boendet som en fastighetsbeteckning med nummer. Nu stämmer ofta inte detta med dagens verklighet. Men som ovan nämnt kan jag då botanisera i ovan nämnda kartbilder så har jag en större möjlighet att komma på ungefär eller exakt var mina anförvanter bodde.
Det finns många släktforskare i Sverige som använde Kartsök och ortnamn i sin hobby och jag tror att många saknar densamma. Min karta erbjuder i stort sett inte mer än till exempel Eniros karta eller Googles karta. Kunde den utvecklas till att få med ovan nämnda funktioner så är det många som skulle vara tacksamma.

Bästa hälsningar
Jan Edelius