Författare Ämne: Radera plats  (läst 970 gånger)

Hr F

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
Radera plats
« skrivet: 2021-06-02, 16:09:42 PM »
Jag har råkat få till två olika stavningar på en plats (ett felstavat). Nu försöker jag utrota den felaktiga men den hänger kvar. Jag har försökt att radera den felaktiga och sedan koppla berörda personer rätt med hjälp av platstolken. Det ser ut att fungera men när jag öppna databasen igen så dyker den felaktiga platsen upp som gubben i lådan. Hur blir jag av med den på riktigt?

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 504
    • Visa profil
SV: Radera plats
« Svar #1 skrivet: 2021-06-02, 18:20:27 PM »
Har du kontrollerat noga så att ingen har kvar den platsen i sin händelse?
Tog du bort platsen genom att radera den i platsregistret?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hr F

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
SV: Radera plats
« Svar #2 skrivet: 2021-06-03, 08:58:39 AM »
Jag raderade platsen i platsregistret och sedan kopplade om de personer som hängde löst via platstolken. Dock verkar det som om platstolken inte listade alla berörda personer.
Nu när jag öppnar databasen så hittar jag den felaktiga platsen igen.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Radera plats
« Svar #3 skrivet: 2021-06-03, 20:55:09 PM »
Vad händer om du först flyttar alla händelser från den felaktiga till den rätta platsen, och sedan raderar den felaktiga?
Hans Rosenlund

TommyB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Radera plats
« Svar #4 skrivet: 2021-06-03, 21:37:34 PM »
Jag har använt mig av Verktyg/Ersätt och Ersätt text Sök i Namn och i Sök efter <felaktiga texten> och i Ersätt med <rätt test> och även bocka för Matcha VERSALER/gemener och Endast hela ord.


Hr F

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
SV: Radera plats
« Svar #5 skrivet: 2021-06-04, 08:39:46 AM »
Vad händer om du först flyttar alla händelser från den felaktiga till den rätta platsen, och sedan raderar den felaktiga?

Jag provade det och det såg ut att fungera men efter att ha sparat undan och startat om Genney så var allt som vanligt igen.
Nu har jag i alla fall löst problemet. Jag skrotade databasen, editerade gedcom-filen och importerade.