Författare Ämne: Katalogerna i Genny  (läst 2484 gånger)

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Katalogerna i Genny
« skrivet: 2021-06-10, 23:45:38 PM »
Jag tittade på ett Gennycafé där jag fick höra att man inte skall ha databasen i molnet. I mitt fall ligger alla katalogerna i iCloud drive/dokument/GenneyDB (som ja kallar huvudkatalogen). I denna katalog finns alla mappar, backup, media, gedcom, web, document men även mappen db där alla databaserna till mina olika släktträd ligger.
Detta fungerar bra.
Min fråga: Varför ska jag lägga db/databaserna direkt på datorn när det fungerar att ha dem i molnet iCloud drive?
//Lasse

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Katalogerna i Genny
« Svar #1 skrivet: 2021-06-11, 09:20:34 AM »
Olika molntjänster fungerar på lite olika sätt och iCloud är nog en av dom bästa - även om jag själv har haft bekymmer med den i andra sammanhang.

Det som kan hända, och som hänt mig i samband med OneDrive, är att synkningen inte fungerar korrekt av någon anledning och att OneDrive då skapar kopior av databas-filer vilket ger till följd att databasen blir korrupt.

Man kan absolut ha registren i molnet bara man är medveten om det här och gör regelbundna säkerhetskopior och att man är noga med att synkningen är klar och att man stängt ner Genney innan man öppnar den från en annan dator.

Men säkrast är att just registren ligger lokalt.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Katalogerna i Genny
« Svar #2 skrivet: 2021-06-11, 17:08:47 PM »
OneDrive är opålitligt. GoogleDrive fungerar mycket bättre, men inte 100%. Backup är alltid bra...
Hans Rosenlund