Författare Ämne: saknade funktioner i Genney 3 jämfört med Genney 2  (läst 2901 gånger)

jorgen@bil-filtertjanst.s

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
saknade funktioner i Genney 3 jämfört med Genney 2
« skrivet: 2021-07-31, 12:34:41 PM »
Har nu uppdaterat från Genney 2 till Genney 3 och hittade ganska omgående en försämring av programmet.
ett exempel är att när man ska skriva ut en stamtavla så fick man i Genney 2 upp en PDF i separat fönster och det var ju bra för då kunde du välja om du skulle spara eller skriva ut den och även ändra storlek på utskriften. I Genney 3 kommer stamtavlan upp i vänstra delen av programmet och då har du ingen möjlighet att välja spara, skriva ut eller ändra storlek.
Nästa grej jag upptäckte är att knappen "spara och stäng" finns inte under ny händelse utan det finns bara spara och så får man stänga med krysset.
kan det vara så att Genney 3 saknar dessa viktiga funktioner eller är det en inställning som ska göras?
Tacksam för svar
//Jörgen

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: saknade funktioner i Genney 3 jämfört med Genney 2
« Svar #1 skrivet: 2021-07-31, 15:15:45 PM »
Enda skillnaden i Genney 3 är att förhandsgraskningen av rapporten visas som en flik och att få ut det till pdf ligger under exportera under utskriftsmenyn.

Spara och stäng i händelsefönstret är inte ändrat - prova att bredda fönstret.

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-07-31, 16:31:15 PM »
Tack
När jag breddade fönstret kom spara och stängknappen fram.

men jag tycker att det blev en försämring när man inte kan granska PDF innan man exporterar den till annan plats
finns det ingen möjlighet att granska den på samma sätt som i Genney 2 innan man exporterar filen till annan plats?
//Jörgen

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-07-31, 17:02:59 PM »
Enda skillnaden är att granskningsfönstret visas som en flik. I Genney 2 var du tvungen att exportera till pdf på samma sätt -  eller missuppfattar jag dig?

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-07-31, 17:33:06 PM »
jag ska försöka förklara hur det är

man väljer utskrift/stamtavla då för man upp en ruta där man kan välja 4st knappar längst ned i rutan
det är PDF   Granska  Stäng  Hjälp
om man trycker på Granska knappen i Genney 2 så kommer en PDF upp med vald lista som ett eget fönster i helskärm och där kan man ändra storlek och välja utskrift eller spara.

om man trycker Granska knappen i Genney 3 så kommer listan upp i vänstra delen av programmet och då blir allt mycket mindre än om den kom upp i eget fönster.
och vad jag förstår så måste man i det här läget välja exportera för att kunna spara ner den på annat håll eller om man ska skriva ut den.

Hoppas jag förklarat så du förstår hur jag tänker.
//Jörgen

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-07-31, 17:56:42 PM »
Om du väljer granska i Genney 2 öppnas det i ett eget fönster - i Genney 3 som en flik. Granskningen som visas är inte en pdf. Pdf är ett filformat som du kan välja att exportera granskningen till - samma i både Genney 2 och Genney 3 men i Genney 3 ligger det under exportera isf som en egen knapp.

Granskningen i Genney 3 kan du välja att förstora eller förminska med knapparna i menyn eller med kortkommandona plus eller minusknappar.

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2021-07-31, 18:06:28 PM »
OK  då förstår jag, då behöver inte jag vara orolig att det är något fel i programmet
Tack för hjälpen
//Jörgen