Författare Ämne: Kopiera personer från en db till en annan  (läst 3653 gånger)

hortholm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Kopiera personer från en db till en annan
« skrivet: 2021-08-12, 16:43:24 PM »
Jag har fått ärva en släktdatabas som jag importerat till Genney via gedcom. Så långt allt väl. Nu är det så att den databas jag fått ärva innehåller en hel del fel, dubletter och dessutom delvis lite annan struktur än vad jag vill ha. Därför har jag skapat en ny databas och planerar att flytta över person för person med hjälp av kopiera och sedan lägg till förälder/maka/barn från urklipp. Då visar det sig till min förtvivlan att det går utmärkt ibland, men ibland kommer inte personen med, dvs det fungerar inte, och jag kan inte hitta någon logik i när det fungerar och när det inte fungerar. Är det någon som har något tipps. Jag vill helst slippa skriva in alla uppgifter från början och jag vill inte heller börja skriva rent i den databasen som finns eftersom det finns en del felaktiga länkar, olänkade personer, etc, som är hopplösa att hitta. Tacksam för tipps.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Kopiera personer från en db till en annan
« Svar #1 skrivet: 2021-08-13, 19:00:23 PM »
I din temporära databas kan du lägga de personer som du vill föra över till din nya, i en grupp. Sedan exporterar du gruppen till en gedcom, vilken du importerar i din nya databas. Det går bra att ta några i taget, så slipper du klippa/klistra en och en.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-08-14, 09:59:13 AM »
Låter underligt - hur ofta går det inte och gäller det vissa personer eller går det om du kopierar igen?

hortholm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-08-14, 14:09:33 PM »
Jag har inte hittat något mönster. Det går ett par gånger, sedan går det inte. Provat flera gånger med samma person och med nya personer. Så går det plötsligt bra med någon, men de som inte fungerar de fungerar inte.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-08-17, 09:29:25 AM »
Har du mycket data kopplat till de personer som inte fungerar - skulle kunna vara minnesrelaterat?

Skicka en gedcom-fil med de personer som inte fungerar till Genneys mejl för felsökning.